Het arbeidsverleden van mijn opa

Als inwoner van de Oostelijke Mijnstreek kan het je niet ontgaan. De mijnbouw en alles wat daarom heen hangt heeft zijn sporen achtergelaten in dit gebied. We zijn trots op ons verleden en dwepen graag met de zogenaamde koempelmentaliteit. En die eeuwige rivaliteit met Maastricht? Check deze column (alinea 3 en 4) en je weet meteen waarom FC Limburg geen goed plan is.

Mijn opa heeft jarenlang ondergronds gewerkt in de Staatsmijn Emma. Het is mooi dat zijn arbeidsverleden xc3xa9n dat van vele andere kompels nu eindelijk openbaar wordt gemaakt door het ontsluiten van het archief van de Staatsmijnen. Een prachtig initiatief. Via

De archieven van De Staatsmijnen zijn vanaf volgend jaar op internet in te zien. Dat heeft Stichting DeMijnen.nl bekend gemaakt. De stichting maakt in samenwerking met DSM een belangrijk deel van de archieven via de website www.DeMijnen.nl toegankelijk voor het publiek.
Het centraal archief van DSM in Heerlen bezit een omvangrijke collectie historisch materiaal over de voormalige Zuid-Limburgse steenkolenmijnen. De website zal vele foto’s van De Staatsmijnen omvatten over de verschillende mijnen en het maatschappelijke leven daaromheen.
Ook de volledige jaargangen van de beide bladen Steenkool (1946 tot 1955) en Nieuws van de Staatsmijnen (1952 tot 1975) zullen online verschijnen.
De driedelige DVD-reeks xe2x80x98Mijn Verledenxe2x80x99 vormde een eerste aanzet om het oude bedrijfsfilmarchief van De Staatsmijnen digitaal te ontsluiten. Het mijnverleden leeft in Limburg en de behoefte aan informatie over dit deel van de regionale geschiedenis is nog steeds groot.

0 gedachten over “Het arbeidsverleden van mijn opa

  1. Minister vd Hoeven (Mestreech) liet zich afgelopen zondag in Buitenhof negatief uit over de eventuele heropening van de limburgse mijnen.

  2. Dannixc3xablle 4 dec 2007 — 16:01

    @ajmh: Heropenen? Bericht niet goed gelezen?

  3. lijkt me erg interessant!

  4. Destijds was het ook zo mooi en typerend dat Huub Stevens, ook een kind van de streek en zoon van een koempel, zijn spelers ter relativering van hun eigen carriere meenam op een excursie in de mijnen. Prachtig en typisch Huub Stevens. Als PSV-fan ben ik echt blij met deze trainer. Misschien ook Lazovic dan eens bijbrengen wat xc3xa9cht werken is… ;-)

  5. Het zal mij niks verbazen als de mijnen net zoals in Duitsland en Engeland gewoon weer open gaan!.Echt, je zal het niet geloven maar er is zowat geen erts of kolen meer te krijgen en de prijzen stijgen de pan uit, dus zeg nooit , nooit!.
    Verder erg interesant de mijnen en mede door de mijnen is de hoogovens ontstaan in IJmuiden en op oude archief beelden komt duidelijk naat voren dat de kolen dus ook voor de staal industrie bestemd waren.Ook de hoogovens heeft een rijk geschiedenis wat veel weg heeft van de mijnen!.Het poekelen was jaren een begrip wat ook bij de hoogovens normaal was, vooral bij de kolen en kooksverwerking.Zelfs de badlokalen zijn een kopie van de mijnen en ook nog steeds met een kledinghaak die de lucht in gaat en natuurlijk het verplicht douchen was normaa en nog steeds zonder verplichting gaat iedereen van hoog tot laag de douch in :-).
    Erg leuk Danielle en voel precies aan wat je Opa en opmgeving voelt.
    Overigens heb ik veel oude films over de staal industrie en Hoogovens en volgens mij ook een oude film over de mijnen, maar ik weet niet zeker of dat van Limburg is, maar ik zal je tippen en eventueel op joetoep zetten.
    Groet Rinus.

  6. Ben wel eens in een mijn geweest (vraag me niet welke…) en in het Industrion krijg je ook een aardig beeld hoe het er moet zijn geweest. Kan me goed voorstellen dat er met trots op teruggekeken wordt. Prima idee om het verleden op deze manier te ontsluiten. En eindelijk positief nieuws over de mijnbouw, want met al die berichten uit China en Rusland krijg je makkelijk een vertekend beeld.

  7. Dannixc3xablle 5 dec 2007 — 08:32

    @Edwin/Marina: Wellicht ook interessant voor inlichtingenwerk?

    @Neilz: Bij Schalke 04 was dat toch? Inderdaad mooi.

    Als trainer heb ik niet (meer) zoveel met hem. Twee keer Roda JC (tussentijds) verlaten, weer het ziekbed van zijn vrouw erbij halen, beetje vreemd allemaal. Maar goed, nu heeft hij het dan eindelijk voor elkaar, trainer bij PSV.

    @Rinus: Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb eigenlijk nooit de link gelegd met de Hoogovens maar door jouw reactie begrijp ik dat nu ook een beetje.

    Joetoep is leuk :-)

    @Indindo: In Belgixc3xab is het nog mogelijk om een echte mijn te bezichtigen. Of bedoel je de steenkolenmijn in Valkenburg? Die is niet echt hoor, die is er voor toeristen.

  8. “Mijnstreek Oost”, dat klinkt toch veel beter dan “Parkstad”. Gisteren n.a.v. dit stukje met veel plezier het eerste album van Carboon nog eens opgezet. Mooi!

  9. Dannixc3xablle 5 dec 2007 — 11:07

    @Marco: Heerlijk afwasmuziekje ook. En maar meezingen!

  10. Mooi artikel, de naam parkstad is een verloochening van het mijnverleden, laat dat aub weer teruggedraaid worden tot Oostelijke Mijnstreek !

  11. Mooi artikel ! de naam parkstad is een verloochening van het mijnverleden, een geen romantisch verleden, geen triomftocht maar een verleden van bittere waarheid en afgedankt worden ! Laat die zielige naamsverandering daarom aub weer teruggedraaid worden tot Oostelijke Mijnstreek !

  12. Zo hebben we hier het textielverleden. Niet in het dorpje waar ik vandaan kom (allemaal boeren daar :) grootste figuur uit de geschiedenis van mijn oude dorpje is Huttenkloas) maar waar ik nu woon wel, en dat is overal terug te vinden en ook nu wordt er nog veel vernoemd naar grote namen uit de textielindustrie. Denk dat iedere streek zo wel zijn eigen stukje geschiedenis heeft.

  13. Hoi Danielle.
    Inderdaad heb ik nog een oude film over de limburgse mijnen in mijn bezit!.
    De film “de mannen van de 546” gaat over het werken van de mijnwerkers in de kolenmijn 546 is een mooie korte film.
    Op xc3xa9xc3xa9n of andere duistere manier kan ik die film hier thuis op de computer niet afspelen(zou er koolgruis dwars zitten ;-).En op mijn werk juist weer wel!.
    Helaas kan ik de film niet op joetoep plaatsen en zal eens verder informeren welk bestand er niet aanwezig is om het wel te kunnen zien.
    En anders helaas pindakaas voor de liefhebbers, maar ik ga mij best doen, krijgt een vervolg!.
    Groet Rinus, onder de indruk van de film.

  14. Een mailtje is onderweh hoor! en volgens mij is het gelukt.
    Groet Rinus.

  15. Dannixc3xablle 7 dec 2007 — 16:20

    @Michel: Daarom gebruik ik het hier ook :-)

    @Janneke: Mooi hxc3xa8?

    @Rinus: Dankjewel, ik ga er in het weekend eens naar kijken.

    Voor de liefhebbers check: http://tinyurl.com/274le5

  16. Henk Duijkers 23 jan 2010 — 20:12

    Interessant om hier te lezen. Mijn vader was ook werkzaam op de Emma. Ik heb afgelopen jaar samen met een vriend de site http://www.gluckauf.nl opgezet, ga maar eens kijken.
    Je vindt veel informatie en foto’s op deze site.
    Groetjes Henk.

  17. jan van rumpt 24 jan 2010 — 05:33

    de 546 was een verdieping op de ataatsmijn Emma
    zoals de 325-410-546-700

  18. Dannixc3xablle 25 jan 2010 — 13:28

    @Henk: Dankjewel voor de informatie, zal er snel eens naar kijken. Trouwens, bekend met http://www.stichting-duijkers.nl/

    @Jan: Zo’n vermoeden had ik al :-)

Plaats een reactie

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close