Zomervakantie 2018 (Westen en het Noorden van IJsland)

Bijna vier jaar geleden al leek het me een leuk idee om mijn tiende halve marathon in een stad te lopen waar mijn vriend en ik nog nooit waren geweest. Omdat ik een slecht weer loper ben, viel de keuze op Reykjavik in IJsland. Helaas heb ik daar in verband met een blessure de 10 km gelopen ipv de halve maar we hebben daarna nog een paar dagen door het Zuiden van dit prachtige land gereisd met een huurauto (we deden destijds deze trip). Sindsdien ben ik verliefd op het land! Dus we wilden snel weer eens terug en drie jaar later was het zo ver.

Omdat IJsland best duur is en het nogal wat centjes scheelde, vertrokken we pas op 1 september ipv juli of augustus. Dat was gelukkig mogelijk met mijn werk dus na drie weken zomervakantie en 1,5 week werken had ik daarna eindelijk samen vakantie met mijn vriend. Dit jaar hebben we wederom keuzes moeten maken en hebben we het Westen, inclusief de Westfjorden, en het Noorden van IJsland verkend (deze trip met een aantal aanpassingen en in omgekeerde volgorde). We missen nog het Oosten en het hele binnenland maar een kniesoor die daar op let :-) We hadden overigens vooraf tegen elkaar gezegd dat we hierna niet meer zouden gaan. Maar wat was het weer genieten van de uitzichten, de bergen, het water, de prachtige Westfjorden waar je toiletten met een uitzicht hebt en drie tegenliggers per uur tegenkomt. Had ik de watervallen al genoemd? Dus ja, we hebben wel weer wat dingetjes op onze verlanglijstje gezet voor een volgende keer…

Wat hebben we dan tussen 1 en 11 september allemaal gedaan en gezien? Hieronder een day to day verslagje inclusief wat foto’s. Heb je geen zin om het verslag te lezen, een selectie van foto’s is hier te vinden.

Dag 1 was uiteraard een reisdag en vlogen we van Amsterdam naar Keflavik met Iceland air. Na een upgrade van Nordic Visitor (onze reisorganisatie) mochten we onze 4WD huurauto al ophalen op het vliegveld zonder extra kosten. Dat betekende voor mij als bijrijder al meteen dat ik mocht genieten van het landschap tussen Keflavik en Reykjavik.

Op dag 2 reden we van Reykjavik naar de Snæfellsnes Peninsula. Omdat onze GPS blijkbaar was ingesteld op ‘geen tolwegen’ maakten we een fraaie detour waarbij we onderweg wat regen hadden en veel bewolking (soms wat jammer vanwege de uitzichten die er dan ietsje minder zijn), matige wind maar ook zon en gemiddeld 8 graden. Die dag al veel moois gezien, alleen al rondrijden met aan de ene kant de zee en aan de andere kant de bergen (waarvan een aantal met sneeuw!) is magnifiek! Zeker als bijrijder :-) Ik mocht als bijrijder routes checken, kaart lezen (zo’n old skool routekaart als aanvulling op een gps is ideaal, zeker als Nordic Visitor daarop de highlights, interessante plaatsen en je hotels heeft aangegeven), Lonely Planet uitpluizen, DJ spelen en de zonnebril aangeven of aannemen (al naar gelang het weer van het moment). Highlight of the day: de hike naar de Eldborg krater.

Op dag drie reisden we van de Snæfellsnes Peninsula en het nationale park naar de Westfjorden (Patreksfjörður) met auto en boot. Het leek iets kouder dan de dag ervoor en er was wederom regen en zon. Het landschap werd gekenmerkt door zee en bergen maar vooral door wegen die door een soort van maandlandschap slingerden. De boottrip (van 2,5 uur van Stykkishólmur naar Brjánslækur) was een beetje saai maar het landschap, na de boottocht, van de Westfjorden des te indrukwekkender. Slingerende wegen heuvel op en af en ontelbare watervallen die tegen de bergen, in de verte, aangeplakt leken. Highlight of the day: baden in de Pollurin hot pool in the middle of nowhere (op ongeveer 20 km rijden van ons hotel) met uitzicht op kliffen en een baai. En dat baden in een hot pool kan dus ook als het een beetje regent!

We reden vanuit Patreksfjörður op dag 4 via een bergachtige weg, euh zeg maar gravelroad met (kiezel)stenen naar de Látrabjarg cliff waar we geen puffins spotten maar wel onderweg naar boven oog in oog stonden met een ‘arctic fox’, super cool! Na een bezoekje aan de fraaie kliffen werd het tijd voor een ‘roadtrip’ door de Westfjorden, op weg naar ons hotel in Ísafjörðiur. Complimenten voor mijn vriend want die leidde onze 4WD feilloos over de gravelpaden, door en over kuilen en grote waterplassen heen. En dat allemaal omringd door prachtige weidse landschappen die niet in een iPhone foto te vatten zijn (en waar je nauwelijks andere auto’s tegenkomt). Onderweg hadden we veel mist, regen en bewolking maar toen we bij de magnifieke Dynjandi waterval naar boven waren gewandeld, brak de zon door en werd de lucht blauw. Onze auto kleurde van blauw/grijs dankzij de fraaie wegen afwisselend naar zwart en bruin op deze dag :-) Highlight of the day: ik kan niet kiezen tussen de ontmoeting met de arctic fox en de Dynjandi waterval inclusief de route ernaar toe.

Op dag 5 reden we van Isafjörður naar Drangsnes. Het weer: nauwelijks regen, wel bewolking maar ook veel blauwe lucht en zon! Door bergen, maanlandschappen, langs fjorden, mini gehuchtjes (met één boerderij of huis) en ook nog een stukje gravel road richting Bjarnarfjörður. We bezochten het Arctic Fox centre in Súdavik en een lieflijk koffiehuisje, Litlibær genaamd, op een van de verlaten wegen, waar we koffie dronken, een wafel aten en een geel-zwart gebreide muts (hoi winter, ik ben al klaar voor je) en gebreide pannenlappen (!) scoorden (uiteraard gebreid door onze gastvrouw). Daarna op zoek naar de tovenaar in Bjarnarfjörður maar die was niet thuis. Gelukkig wel een fraai zicht op het eiland Grimsey (niet verwarren met deze Grímsey trouwens) op de terugweg. Ook childen we in de hot tubs van Drangsnes, dé trekpleister van dit euh (vissers) gehuchtje. Highlight of the day: pfeh, dit is echt niet te doen want de route an sich was al een hoogtepunt maar om midden in een dorpje in badkleding te wandelen bij circa 10 graden op weg naar de hot tub is ook bijzonder.

Dag 6 van onze roadtrip door IJsland gaat de boeken in als de dag dat de ruitenwissers van de auto rust kregen. We hebben zowat de hele dag zon en blauwe lucht gezien (alleen de eerste uren was het soms bewolkt) en het was circa 13 graden. Perfect weer voor de tocht van de Westfjorden naar het Noorden (Skagafjörður, deze regio is bekend vanwege de vele IJslandse paarden die hier in de weilanden grazen). Dat de omgeving prachtig is, hoef ik niet meer te zeggen hè? Het werd naar het Noorden toe wel wat drukker, van circa 3 auto’ per uur naar circa 10 en af en toe een vrachtwagen, wow. Onderweg stopten we bij een magnifieke ‘verborgen’ canyon genaamd Kolugljúfur (je moet er even voor van de ‘grote’ weg af en over een gravel road met wat kuilen naar toe). Met een grote krachtige waterval en een paar kleintjes in een mooie weidse omgeving. Daarna door naar hot spring nummer drie van deze reis, Grettislaug genaamd. Gelegen aan een baai met aan de ene kant uitzicht op de bergen (vanuit de hot spring) en achter de twee ‘springs’ zicht op de bergen en het eiland Drangey. Tot dusver wel de topper onder de hot springs, ook vanwege de faciliteiten (waar je wel een kleine bijdrage, circa € 8 pp, voor moet neertellen). Circa 35 km verderop lag onze ‘cottage’ voor de nacht. Tussen de bergen en de zee, zo mooi. Highlight of the day: zowel de canyon als de hot pool, kiezen is niet mogelijk in deze!

Op dag 7 van onze IJsland trip hebben we de hele dag een strakblauwe lucht en de zon gezien en het werd max 16 graden. Heel fijn weer dus om naar Akureyri te rijden waar we rond het middaguur aan kwamen. Maar niet voordat we pittoreske kleine vissersdorpjes zoals Siglufjörður en Dalvík gepasseerd waren. En uiteraard wat ingelaste fotostops want na elke bocht was er weer een nieuw uitzicht.
Vandaag heb ik me verbaasd over twee dingen. Allereerst de tunnels door de bergen. Want ze houden in IJsland van ‘eenbaans’ tunnels, met andere woorden, al naar gelang je rijrichting mag je doorrijden ofwel moet je bij een tegenligger in een inhammetje even blijven wachten. Erg handig maar ook best eng maar het is al drie tunnels goed gegaan… En twee, de etiquette bij hot springs en zwembaden. Akureyri is maar een kleine stad (maar wel de tweede stad van IJsland en er is streetart) dus na een rondje stad en een wandeling door de prachtige botanische tuin (dichter bij de Poolcirkel vind je ze niet) besloten we om het mooie buitenzwembad te bezoeken. Want ja, zon en 16 graden, prima weer om wat baantjes te trekken. Maar alles gaat daar zo ordelijk, schoenen uit voor de kleedkamer, eerst douchen zonder badkleren, niet met natte zwemkleding naar de kleedkamer maar eerst afdrogen. Perfect want bij ons sta je altijd in natte kleedhokken dus invoeren die regels en snel. Ook perfect, de kleine droogmachine speciaal voor je zwemkleding, dat heb ik bij ons nog nooit gezien. Oh ja, met water variërend van 27 tot 42 graden, voor ieder wat wils. Highlight of the day: bij 16 graden (en afkoelend naar 13 graden) baantjes trekken in een buitenzwembad.

Dag 8 van onze IJsland trip startte met regen en grijs weer. Maar vanaf 10.00 u. werd het droog en dat bleef het ook met max circa 10 graden. ‘s Middags scheen zelfs heel even de zon en kon de fleecetrui uit. Vanuit Akureyri toerden we naar het geo-thermale landschap rondom Lake Mývatn dus kokende modderpotten, stoom uit de grond, rotte eieren lucht, kraters en rotsformaties van lava maar ook een aantal fabuleuze watervallen (Dettifoss, Sellfoss en de machtige Godafoss). En een kleine correctie tov de eerdere updates, vandaag reden we pas echt door een maanlandschap (oa door gebied dat in de film Prometheus figureert). Highlight of the day: Goðafoss waterval, majesteus!

Op dag 9 van je roadtrip door IJsland drie liftende exchange students uit Australia, Zwitserland en Frankrijk meenemen (vanaf de tunnel voor Reykjavik) tot Reykjavik centrum en ze tijdens de rit vragen naar exchange (Erasmus) beurzen en het onderwijssysteem hier en in hun thuisland, ik doe dat. Op deze reisdag reden we met grotendeels blauwe lucht, een zonnetje en max 13 graden van Akureyri naar Reykjavik. En het was onderweg weer genieten want we zijn een aantal keren gestopt vanwege de geweldige omgeving. Ook zagen we nog twee watervallen en deden we een easy hike naar een vulkaan krater. Highlight of the day: de vergezichten vanuit de auto en de prachtige Grábrók krater.

Dag 10 in IJsland was een chill dagje in Reykjavik. Wandelen door zonnig Reykjavik in circa 10 graden maar niet voordat we even kennis hadden gemaakt met onze travel consultant Klara van Nordic Visitor, die deze ‘customized trip’ voor ons geregeld had. Daarna tijd voor een wandeling door het park, de toren van de Hallgrimskirkja bezocht (mooi uitzicht dankzij het weer), drankje in het eerste kattencafé (!) van Reykjavik en daarna een terrasje want ja, de zon bleef schijnen. Oh ja, ook nog even naar Harpa geweest en de haven.

IJsland, wat ben je een gewéldig fantastisch mooi land. Ik was al verliefd maar nu nog meer ❤️

Foto’s zien? Check deze link. Er is een aparte link voor de IJslandse streetart, zie deze link (combi van de reis van 2015 en 2018).

Filmpjes? Die zijn er ook. Een video van de Goðafoss waterval is hier te bekijken, check deze link voor de geothermal area Hverir. Ook heel gebruikelijk, schaapjes op de weg en via deze link zie je daar een voorbeeld van. OVerigens is rijden in de Westjorden, sowieso over de vele gravelroads daar een belevenis :-) Let wel: filmpjes zijn niet in hoge resolutie op YouTube gezet dus kwaliteit kan wat tegenvallen, het is dan ook meer bedoeld om een kleine indruk te krijgen.

NB: De foto boven deze blogpost is een van de vele foto’s die ik als bijrijder vanuit de auto gemaakt heb van de weidse uitzichten. Meer vind je via de eerder genoemde fotolink.

Een gedachte over “Zomervakantie 2018 (Westen en het Noorden van IJsland)