Bezocht: Symposium Leren van Toetsen @ Utrecht 1/6/2018

Omdat ik nog niet zo lang met het onderwerp toetsen en beoordelen bezig ben, was het bezoek aan het symposium van het platform Leren van Toetsen mijn debuut. Een geslaagd debuut kan ik alvast verklappen want waar krijg je voor 40 euro vier keynote sprekers, kun je kiezen uit een breed palet aan workshops, geniet je van een lekkere lunch én ga je naar huis met een rugzak vol nieuwe kennis die je morgen al kunt delen met je collega’s of waarmee je zelf direct aan de slag kunt. Niet gek dus dat het symposium helemaal vol zat en een groot gedeelte van de 250 bezoekers een kwartier voor de start nog buiten stond omdat het allemaal wel erg druk bij de ontvangstbalie :-)

De eerste keynote ging over programmatisch toeten bij het afstuderen en daar mocht Liesbeth Baartman aftrappen met deel 1 van de keynote die gedeeltelijk overeen kwam met de keynote die ze vorig jaar bij de Fontys Toetsconferentie hield. De kern, bij een toetsprogramma gaat het om het geheel van toetsen en de samenhang en het is meer dan de som der delen. Bekijk je toetsprogramma eens van een afstand en zie het als een geheel. Dat lijkt een open deur maar ik zie in mijn praktijk nog best vaak dat docenten geen idee hebben wat de positie van hun vak en bijbehorende toets heeft in het toetsprogramma. Liesbeth ging ook in op het feit dat voor de meeste studenten het leren stopt na de toets. Maar ga het leren zien als een lange termijnproces en verbind beoordelingsmomenten aan elkaar waarbij de student feedback kan meenemen. Zie toetsen als een continu cyclisch proces (formatief) en blijf checken of het toetsprogramma past bij het beroep waar je voor opleidt.

Deel 2 werd ingevuld door Dominique Sluijsmans die inging op het vernieuwde protocol afstuderen. In het project protocol afstuderen is bij 7 opleidingen het protocol geïmplementeerd en dat leidde onder andere tot de volgende bevindingen: docenten en opleidingen hebben moeite om beroepsbekwaamheid te definiëren, steek veel tijd in communicatie over het beoordelen (steek in kalibreersessies vooral tijd in het kalibreren van voorbeelden, waarom vind je het ene product beter dan het andere, comparative judgement ipv een rubric door te lopen), ga naar buiten toe en betrek je werkveld bij het afstuderen. Ook gaf ze aan dat docenten eigenlijk altijd te weinig tijd hebben om onderwijs te ontwerpen, ze pleitte dan ook voor rust en vertraging. En wat heb je nodig in zo’n ontwerpproces? Inhoudelijke/deskundige kennis van bijvoorbeeld een SKE’er, ontwerpdeskundigheid (een architect, zeg maar een onderwijskundig ontwerper), duidelijkheid over verantwoordelijkheid en rollen maar ben dan ook ook rolvast.

Jan de Geus mocht deel 3 van de eerste keynote invullen en hij ging dieper in op de WHW want zoals Jan aangaf: ‘tussen droom en daad, daar staan wetten tussen’. Jan gaf veel praktische voorbeelden uit de eigen onderwijspraktijk om verschillen tussen bv Nederlandse en Duitse studenten aan te geven (speelt bij Fontys voornamelijk in Venlo vanwege het grote aantal Duitse studenten daar) en liet weten dat ze bij NHL Stenden aan de slag gaan met ‘design based education’ gestoeld op ‘design thinking’. Concrete voorbeelden hiervan kon hij nog niet noemen maar zeker iets om in de gaten te houden.

Na de keynotes was het tijd om twee workshops te bezoeken. Ik was benieuwd naar de Toolkit Formatief Toetsen die deze dag officieel gepresenteerd zou worden. We mochten dus al een paar uurtjes eerder de site bekijken die tot stand is gekomen na een NRO Kennisbenutting plus. De term toolkit is in ieder geval prima gekozen want als je als opleiding of docent aan de slag wil met formatief evalueren OF je wil als onderwijsconsultant opleidingen begeleiden met het invoeren ervan, dan vind je op deze site allerlei werkvormen, filmpjes etc die je direct kunt gebruiken. Mooie aanwinst voor toetsminnend Nederland.

Ook in de tweede workshop stond formatief evalueren voor mij centraal. Maar dan specifiek wat het SLO hiermee doet binnen VO scholen. Door middel van leernetwerken worden docenten geprofessionaliseerd en wordt de dialoog aangegaan over wat formatief evalueren nu eigenlijk is en of we daar dan allemaal hetzelfde beeld bij hebben. Bij deze sessies wordt oa een kaartspel ingezet met stellingen (uit de literatuur of van docenten en andere betrokken) over formatief evalueren. Als deelnemers mochten we dit ervaren door het in 10 minuten eens te worden over vijf stellingen (van de 40) die volgens ons de kern van formatief evalueren is. Een leuke wijze om over het concept in gesprek te gaan. En natuurlijk werd ook hier nog met de nodige literatuur gegooid zodat we ons allemaal niet hoeven te vervelen in de zomervakantie.

De afsluitende keynote was van Jan Riezebosch die inging op de toegevoegde waarde van een toets en op bepaalde logistieke processen. Daar werd ik niet meer zo warm van op de vrijdagmiddag dus ik veerde pas weer op toen we met elkaar in gesprek mochten over de keynote en mc vragen mochten beantwoorden (waarvan ik natuurlijk de antwoorden moest gokken want ik was afgehaakt oeps).

Het symposium eindigde met de officiële lancering van de al eerder genoemde Toolkit Formatief Toetsen waarna het tijd was voor de borrel.

Conclusie: Interessant congres waar je als toetsexpert veel praktische kennis kunt ophalen en uitgebreid kunt netwerken met collega’s van andere onderwijsinstellingen. Om het netwerken nog wat te bevorderen kregen we bij de registratie trouwens een bingokaart met 9 vakjes. Als je met iemand gesproken had, kun je zijn/haar gegevens noteren mits de onderwijsinstelling van deze bezoeker op je bingokaart stond. De eerste die de bingokaart vol had, won een boekenpakket. Een leuke manier om het ijs te breken met de zin: ‘Ik ben Daniëlle, werk bij Fontys dus als je met de bingo meedoet, kun je Fontys nu wegstrepen.

De website van het platform kun je hier vinden en informatie over deze editie van het symposium en eerdere edities kun je hier terugvinden.

Advertenties

Een gedachte over “Bezocht: Symposium Leren van Toetsen @ Utrecht 1/6/2018

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s