Gezien: Interpol @ 013 Tilburg (29/08/2017)

In 2002, 15 jaar geleden dus, bracht Interpol het debuutalbum Turn on the Bright Lights uit. Een meeslepend hypnotiserend album vol met postpunk melodieën en gitaren. Ik had het geluk om de band in 2003 op Metropolis te zien waar ze uiteraard een groot aantal nummers van dit album ten gehore brachten en ik was meteen verkocht. Daarna zag ik ze nog een aantal keren waaronder in Londen maar ook twee jaar geleden nog in Keulen en op Pukkelpop. Afgelopen dinsdag stonden ze in 013 in Tilburg waar ze het bovengenoemde debuutalbum integraal ten gehore brachten aangevuld met het best uit de rest van hun collectie.

Tja, 013, daar was ik al een tijdje niet meer geweest en wat ik me er nog van kon herinneren was de fraaie verhoging in de zaal zodat je overal goed zicht hebt maar ook de tappunten aan beide kanten van de zaal die voor veel geloop zorgen van bezoekers die bier halen… Afgelopen dinsdag stond ik daar gelukkig ver vanaf aangezien ik redelijk ver vooraan stond. Maar ach, dan heb je nog altijd de kletsende bezoeker die je zelfs op twee meter afstand nog hoort schreeuwen tegen de buurvrouw/man tijdens het concert. En oh ja, onze ‘met een smartphone kan ik best een concert filmen en dan zien de mensen achter mij zanger Paul Banks gewoon twee keer’ medemens was ook veelvuldig aanwezig helaas. Of dat ervoor zorgde dat het me mij niet lukte om me mee te laten zweven met Interpol weet ik niet (het geluid was namelijk ook niet zo denderend) maar dat mijn verwachtingen te hoog gespannen waren, was wel meteen duidelijk. Mijn minste Interpol concert, that’s for sure. Of ik ben gewoon verwend of het was echt niet hun avond, wie het weet mag het zeggen. Dan zet ik nog eens even TOTBL op vol volume thuis op!

