Zomervakantie 2017 (Leipzig / Dresden en meer)

Dit jaar bezochten we in de zomervakantie de voormalige Oost-Duitse steden Leipzig en Dresden. Vooraf had ik me niet zo goed ingelezen in de ‘to do’ en ‘to visit’ dingetjes van de steden maar gelukkig maakte de Lonely Planet ‘Germany’ editie veel goed. Over beide steden was voldoende informatie terug te vinden.

We begonnen in Leipzig waar we een ruim appartement tegenover het centraal station hadden, op loopafstand van het centrum dat veel aparte winkeltjes kent maar uiteraard ook de grote namen. Er hangt een leuke sfeer en je kunt er goed eten. We bezochten in het kader van ‘groundhopping’ het stadion van de ooit roemruchte club FC Lokomotiv Leipzig. Het stadion oogde oud en vervallen maar ademde nog een ouderwetse voetbalsfeer uit. Ook konden we door een openstaand hek nog even de staantribune op lopen. Andere koek dan het stadion van Red Bull Leipzig, een ‘gekochte’ (inmiddels Bundesliga) club. Dat je in 28 graden in de brandende zon rond het stadion loopt en nog geen grassprietje ziet, bleh! Verder bezochten we het ‘Völkerschlachtdenkmal‘, een imposant oorlogsmonument met heel veel trappen en wandelden we heel veel door de buitenwijken van Leipzig. Oh ja, we bezochten op een warme dag ook nog de dierentuin van Leipzig. Die was zo groot en mooi dat we er zo lang rondgewandeld hebben dat we niet eens meer tijd hadden voor een bezoek aan een museum. Aanrader dus, die Leipzig Zoo, alleen al vanwege de koala (die nog wacht op een vrouwtje) en de luiaarden.

Daarna hadden we een nachtje geboekt in ‘Kurort Rathen‘, aan de voet van de machtige rotsformatie Bastei en in het hart van het nationale park Sächsische Schweiz. De GPS kon het kuuroord niet vinden maar dankzij de ouderwetse bordjes langs de weg, kwamen we uiteindelijk aan in Rathen dat de sfeer ademde van een toeristendorpje met heel veel wandelaars. Ook wij wandelden bergop (dat is relatief) in amper 40 minuten vanaf ons hotel naar de top van de Bastei. Prachtige vergezichten, mooie rotsformaties maar wel heel druk. Via een rondwandeling waren we na twee uur weer terug bij ons hotel. Ook deze dag was het stralend weer met maxima van 28 graden.

De ochtend erna was het mistig. Heel jammer want op weg naar Dresden hebben we een tussenstop gemaakt bij ‘Festung Königstein‘ dat hoog op een heuvel ligt. Uitzichten waren er door de mist niet en we hadden zelfs een beetje regen. Maar je kunt er wel uren slenteren en het slot zelf, de bijgebouwen en diverse tentoonstellingen bezoeken.

En dan Dresden… Een stad die in februari 1945 vrijwel volledig in de as werd gelegd maar waarvan de ‘altstad’ weer langzaam wordt hersteld in de oude glorie. Dus veel barok, goud en kunst. Iets teveel voor mij dus ik was heel blij dat we op een gegeven moment, na diverse musea, de oversteek maakte naar de ‘Neustadt‘ met wat meer authentieke sfeer. Streetart, parkjes met locals, heerlijk! In Dresden bezochten we uiteraard ook nog het stadion van de oude Oost-Duitse voetbalkampioen Dynamo Dresden. We hadden gekozen voor de historische rondleiding en kregen naast de standaard dingen (kleedkamer, veld, tribune, vip ruimtes) ook veel informatie over de geschiedenis van de club.

Op de terugweg naar huis hadden we nog een overnachting in Kassel. Deze stad is ‘Documenta‘ stad en dat houdt in dat het een keer in de vijf jaar, precies 100 dagen, in het teken staat van kunst. Ondanks dat 2017 Documenta jaar is, besloten wij vanaf ons hotel (aan de voet van Bergpark Wilhelmshöhe) te klauteren naar het kasteel en het Hercules monument om daarna via diverse watervalletjes terug ‘ins’ dal te wandelen. Práchtige omgeving met een hotelkamer ‘view’ naar de stad Kassel onder ons.

Mooie afwisselende vakantie met kunst, cultuur, voetbal, natuur, wandelen en heel veel slenteren.

NB: Mijn streetart foto’s van Dresden kun je vinden in een apart Flickr album.

Bezocht: Pukkelpop 19/08/2017

Vaste prik aan het einde van de zomervakantie, een bezoek aan Pukkelpop. Mijn eerste editie was vermoedelijk 1999 mede omdat Suede destijds op de affiche stond. De laatste jaren wordt het muzikaal gezien wel wat minder (of ik behoor steeds minder tot de doelgroep…) met als gevolg dat ik dit jaar alleen op zaterdag naar Hasselt-Kiewit afreisde. Must see die dag was At The Drive In, geweldig optreden en ik moet echt dringend hun hele back catalogue gaan luisteren. verder pikte ik nog behoorlijk wat andere optredens mee en zag ik dus weinig van het randgebeuren dit jaar. Hieronder een opsomming voor mijn archief :-)

Steak Number Eight: het mindere Belgische broertje van ISIS (die niet meer bestaan helaas), dat post-metal ten gehore brengt.
The Van Jets: Belgische rockband die wat vlakjes overkwam op de main stage.
Billy Talent: Soort van punk rock die aan mij niet is besteed maar mijn vriendje wilde ze graag zien.
Rise Against: Zie Billy Talent.
Gruppo di Pawlowski: Belgische band, geformeerd rond Mauro Pawlowski (ex-Deus) die allerlei muziekstijlen (die mij niet allemaal kunnen bekoren, oh help jazz) combineren en op het podium ook nog allerlei randfiguren laten opdraven. Afsluitend optreden van mijn Pukkelpop editie en ik herinner me vooral een dwerg in een zilveren broekje… :-)
Preoccupations: toen ze nog Viet Cong heette, zag ik ze in Keulen. Ik wilde graag op herkansing maar de stem van de (inmiddels irritante) stem zanger maakte dat helaas onmogelijk.
HO99O9: Experimentele hele harde hiphop. Bijzonder voor een half uur, daarna ben ik afgehaakt.
Moon Duo: Op het podium een trio (!) dat zweverige psychedelische rock maakt. Aardig maar niet meer dan dat.

Op naar 2018!

NB: Bovenaan de blogpost een oudje van At The Drive In maar wel in een 2017 uitvoering. Dit nummer was ook de afsluiting van hun Pukkelpop setlist.