Gezien: Liam Gallagher @ Les Ardentes – Luik 09/07/2017

Wat is een weblog toch leuk! Zo zie ik in mijn archief dat het alweer 10 jaar geleden is, dat ik Les Ardentes, een festival in Luik bezocht. Ondanks goede ervaringen verloor ik het festival daarna uit het oog al speelde mijn favoriete band Suede er vorig jaar nog (maar daar kon ik wegens logistieke problemen toen niet bij zijn). Dit jaar hadden ze Liam Gallagher, voorheen zanger van Oasis, op de affiche van zondag staan dus besloten we een paar maanden geleden een weekendkaart te kopen. Want Les Ardentes is dan wel een vierdaags festival, ook dagkaarten en weekendkaarten zijn beschikbaar. Het festival is vooral hiphop en R&B georiënteerd (niet zo mijn genre ahum) maar wist op zaterdag wel Placebo te strikken als headliner. Leuke nummers, goede band maar het deed me niks dus na een paar nummers besloot ik lekker achteraan in de luwte te gaan staan. Nee, dan vond ik de Franse krautrockband La Femme, die eerder op de dag speelde, toch echt leuker. 

Maar goed, Liam Gallagher dus! Het enfant terrible van de Britse popmuziek, leadzanger van Oasis, bekend van de vetes met oudere broer Noel en sinds kort solo onder zijn eigen naam (zijn eerste project na Oasis deed hij nog onder de naam Beady Eye). De cd komt in oktober uit en de eerste twee downloadbare singles (Wall of Glass en Chinatown) klinken veelbelovend. Die stonden ook beiden op de setlist van zondag. Chinatown klonk toen wel wat mat maar dat is hem vergeven want door het openen met Oasis klassiekers ‘Rock ’n Roll star’ en ‘Morning Glory’ had Liam het pleit al gewonnen voordat zijn eigen nummers aan bod kwamen. Er stonden meer Oasis songs op de setlist maar de nadruk lag toch echt op zijn solowerk, en terecht! Maar ja, als je dan eindigt met een akoestische versie van ‘Wonderwall‘… Super mooie uitvoering.

Ok, aan Oasis kunnen zowel Noel als Liam solo niet tippen (samen zijn ze sterker) maar het was goed om Liam eindelijk weer eens goedgeluimd (en goed bij stem) op een podium te zien staan. Wat dat betreft is die split toch ergens goed voor geweest…

