Bezocht: Manchester 27/06/2017 – 01/07/2017

Het is alweer twee weken geleden dat ik Manchester bezocht. De hoofdreden was een bezoek aan het AHE congres waarover ik uitgebreid blogde op mijn MLI blog. Maar omdat ik Manchester eigenlijk niet kende (behalve van een voetbalwedstrijd) besloot ik al een aantal maanden geleden om er een privé nachtje aan vast te knopen. Dus na het congres had ik de hele vrijdag en de zaterdagochtend voor mezelf, voordat ik weer naar het vliegveld moest. Over het concert van Richard Ashcroft op vrijdagavond blogde ik laatst al maar wat heb ik nog meer gezien?

Op donderdagmiddag, na het congres, was er nog tijd voor een paar uurtjes shoppen met de collega met wie ik ook het congres bezocht. We bezochten vooral het grote winkelcentrum Arndale op circa 10 minuten lopen van station Manchester Piccadilly met teveel winkels om op te noemen. Diverse grote warenhuizen (Primark, H&M) zijn sowieso vertegenwoordigd in het centrum maar ik bezocht alleen H&M omdat ik nog een goedkope trui zocht voor het concert van vrijdagavond (erg handig als je er de avond van te voren achter komt dat het in de buitenlucht is…). Verder herinner ik me nog een Vans winkel plus een Superdry store. Oh ja, aan de buitenkant van het winkelcentrum ligt ook nog een Dr. Martens winkel en daar word ik altijd heel hebberig van. Maar sinds mijn voetklachten zijn deze schoenen eigenlijk een no go dus besloot ik het geld te spenderen aan een paar schoenen in een andere winkel (die bij terugkomst in Nederland eigenlijk ook een no go bleken te zijn, oeps) plus een Swatch horloge. Je bent vrouw of niet dus het geld moet rollen :-) Maar voor wat alternatievere winkels moet je, vermoed ik, buiten het echte centrum zijn.

Voor vrijdagochtend had ik een Streetart tour geboekt in het Northern Quarter. Helaas mailde de gids op donderdag dat de tour verplaatst werd naar zondag omdat ze last had van een blessure en geen twee uur kon wandelen. Helaas vloog ik al op zaterdag naar huis dus heb ik op vrijdag zelf 1,5 uur door dit gedeelte van Manchester gestruind. En ook zonder gids spotte ik prachtige street- én stickerart (zie ook deze blogpost van een andere bezoeker). 

Daarna bracht ik een bezoekje aan het (gratis toegankelijke) National Football Museum (voor voetballiefhebbers een must do) om na het voetbal’geweld’ meteen door te sjezen naar de oudste ‘public library in the English speaking world’, Chetham’s Library. Dit na een tip van een congresbezoekster en zeer de moeite waard. Je kunt je vooraf niet aanmelden voor een rondleiding maar je moet je ergens rond het hele uur melden bij de ingang. Het is gratis al is een vrije gift altijd mogelijk. Na een korte introductie mochten we zelf door de bieb dwalen. Daar was je eigenlijk zo doorheen omdat de collectie verdeeld was over twee lange gangen plus een leeszaal. Maar wel de moeite waard van het bezoeken!


Toen was het tijd voor de tram naar Newton Heath & Moston, een ritje van circa 20 minuten vanaf Manchester Victoria (station naast Chetham’s Library). Want op circa 25 minuten wandelen van mijn halte ligt Broadhurst Park, thuishaven van FC United of Manchester. Nee, niet Manchester United en ook geen Manchester City maar FC United of Manchester dus. Een club die in 2005 door fans is opgericht (mede door onvrede met het beleid van het grote United) en sindsdien door de fans wordt gerund. Het leek een onneembare vesting maar bij de hoofdingang bleken de woorden ‘I came all the way from the Netherlands’ alle deuren te openen. Met als ‘gevolg’ een uur durende privé rondleiding, van bestuurskamer tot kleedkamers en hoppa door met een rondje langs het veld en onder de tribune. De meneer die me rondleidde had alle tijd, wist alles over de geschiedenis, was verantwoordelijk voor de merchandise (die ik na afloop uiteraard kocht) en was zo trots op deze club, echt mooi om te zien en te horen! Hoogtepunt, de bar onder een van tribunes, door fans zelf ingericht. Of toch de lekkere cider ‘right from the terraces’? Echt een geweldige belevenis dus daarna op wolkjes terug naar de tramhalte. Interesse in het verhaal van deze bijzondere club? Check de Wikipedia link maar kijk vooral naar deze documentaire en als je meer tijd hebt, deze docu. Ik heb ze in ieder geval in mijn hart gesloten!

Op zaterdag scheen de zon (na vier grijze dagen met af en toe regen), een goede dag om een korte ‘library walk’ (once a librarian, always a librarian) te doen met bezoekjes aan de Central Library (een fraaie combi van oud en nieuw) en de John Rylands Library. De laatste heeft een prachtige reading room van twee etages mét een aparte werkplek voor de librarian. De bibliotheek is dan ook uit een tijd dat het woord flexwerken nog niet uitgevonden was. Het was vooral mooi om te zien hoe het oude gebouw (neogotische stijl) naadloos overgaat in de nieuwbouw. Oh ja, ik zag ook de Town Hall nog van binnen.

Met een koffer vol souvenirs en een hoofd vol indrukken reisde ik terug naar Heerlen met de wens om ooit nog eens een wedstrijd van FC United of Manchester live mee te maken. En mocht je ooit in de gelegenheid zijn deze stad te bezoeken, zeker doen! Want naast hetgeen ik beschreven heb, is er uiteraard nog veel meer te doen en te zien.

NB: De foto van de streetart met de songtitel van the Smiths, een band uit Manchester) is gemaakt in het Northern Quarter. De andere foto is gemaakt bij FC United of Manchester, ‘supporters not customers’.

Geef een reactie

