Gezien: Richard Ashcroft @ Castlefield Bowl (Arena) @ Manchester 30/06/2017

Afgelopen week verbleef ik een paar dagen in Manchester voor de ‘Assessment in Higher Education’ conferentie. Ik heb hierover uitgebreid geblogd op mijn andere blog, zie link.

Tijdens het plannen van deze werktrip, had ik al het idee om er een dagje aan vast te plakken want ik was nog nooit eerder in Manchester. Alhoewel, dat is niet helemaal waar want ik bezocht er ooit de Premier League wedstrijd ‘Manchester United – Charlton Athletic’ maar heb toen alleen het uitvak van Old Trafford van binnen gezien. Maar zeg je Engeland, dan zeg je ook muziek dus tot mijn grote blijdschap speelde Richard – vroeger zanger van The Verve – Ashcroft in Manchester op vrijdag 30 juni. Dus kocht ik maanden geleden al een kaartje en verheugde ik me enorm op zijn optreden na de goede kritieken op zijn Pinkpop optreden. Vooraf had ik me niet echt ingelezen over de zaal en het was dus even schrikken toen ik er een dag van te voren achter kwam dat de Castlefield Bowl geen zaal is maar een openlucht arena. Oeps! Gezien de weersvoorspelling van die vrijdagavond heb ik ook nog een trui moeten scoren bij de plaatselijke H&M :-)

Richard had gezorgd voor twee voorprogramma’s, de vrolijk klinkende jonge band The Sherlocks en een of andere oude reggae meneer Lee Scratch Perry. Helaas was laatstgenoemde vp 2 dus toen ik net rond 19.45 u. een fraai zitplekje in de Arena (net achter de staanplaatsen) had gevonden, moest Lee nog beginnen. Maar aan alles komt een eind, ook aan dit optreden :-) Klokslag 21.00 u. betrad Richard Ashcroft (gekleed in een wit shirt met I hartje MCR én een zilveren glitterjasje) het podium. De eerste twee nummers zetten meteen de toon. Eerst het uptempo ‘Out of My Body’ (opener van het solo album uit 2016) en daarna ‘Sonnet’ van The Verve. King Richard kwam, zag en overwon al na 10 minuten dus.

De set was een mooie afwisseling tussen werk van The Verve en zijn solowerk waarbij de nadruk wel lag op laatstgenoemde. En ja, die nummers van The Verve werden door de aanwezigen van voor tot achter meegezongen maar zijn solowerk bleek ook redelijk bekend. Of zoals Richard zelf opmerkte ‘you can buy my last solo album for the price of a caramel latte’. Ik kende zijn solowerk overigens niet maar had dit wel voor die spotprijs voor vertrek gekocht via iTunes. Heerlijke cd die sinds het optreden op ‘repeat’ staat.

Was je vroeger een liefhebber van The Verve, check dan zeker ook het solowerk van Richard Ashcroft, je zult er geen spijt van krijgen.

NB: Foto’s maken bleek niet handig ondanks de geweldige zitplaats (de mijne is een zoekplaatje) maar gelukkig hebben we de filmpjes nog, kies er hier maar een uit :-)

Geef een reactie

