Lijstjestijd 2016

Eigenlijk wilde ik dit jaar de lijstjestijd overslaan. Het wordt elk jaar minder, de singles en de muziekjes die ik beluister en de concertjes die ik bezoek. Alhoewel voor dat laatste nog vast geldt dat ik meer zie dan de gemiddelde vrouw van mijn leeftijd. En nee, dat laatste kan ik niet wetenschappelijk onderbouwen :-) Maar omdat het zo leuk is, om elk jaar terug te kijken (hier bijvoorbeeld de post uit 2015), blik ik nu even terug op muziekjaar 2016.

Het jaar waarin Suede eindelijk weer een album uitbracht dat ik tot op de vandaag grijs draai (als dat mogelijk is, via iTunes op mijn telefoon) en ook het jaar waarin ik ze twee keer live zag met dat album (Utrecht en Brussel). Want ja, Suede deed iets heel bijzonders live want in het eerste gedeelte bracht de band, vanachter een filmdoek, het hele album integraal ten gehore. Inclusief dus een bijpassende film. In het tweede gedeelte werd er een ‘greatest hits’ show aan toegevoegd. Wat mij betreft, maar ik ben natuurlijk niet geheel objectief, is mijn all time favo Britpop band weer helemaal terug.

Wat betreft albums was de comeback van The Coral ook niet verkeerd, net als hun live optreden in Keulen. Ik noemde het destijds briljant en daar sta ik nog steeds achter. Helaas konden The Last Shadow Puppets de verwachtingen niet helemaal waar maken maar dat ook liggen aan het feit dat ik ze op een groot festival zag. Verder ontdekte ik nog The Vryll Society maar hun EP was dan weer uit 2015.

Live noemde ik al Suede (twee keer) en The Coral maar verder moet ik zeker nog Puscifer noemen. Deze ‘hobbyband’ van Tool zanger Maynard James Keenan bracht een prachtalbum uit en maakte mijn bezoek aan Pinkpop helemaal geweldig. Een beetje jammer dat ik ze daarna niet in volle glorie in een zaal heb gezien maar dan heb ik nog wat te wensen… Oh ja, ik zag ook nog Fish in Duitsland (maar dat werd nooit zo goed als op Bospop 2015) en de Canadese herrie van Metz in de Nieuwe Nor. En dankzij Pukkelpop én Werchter kon ik dit jaar ook nog Clutch, Caspian en Foals wegstrepen. Maar de absolute festivaltoppers waren dit jaar LCD Soundsystem, The Chemical Brothers en held Noel Gallagher.

Op naar een nog muzikaler 2017 en een nieuw blogjaar!

Geef een reactie

