Bezocht: Pukkelpop @ Hasselt 18/19/20 augustus

IMG_2167Al járen (15 of zo) ga ik drie dagen naar Pukkelpop, het allerleukste festival dat ook meestal het einde van mijn zomervakantie markeert. Ok, vorig jaar ging ik alleen op donderdag maar toen had ik daar ook een hele goede reden voor maar dit jaar was het weer gewoon drie dagen prijs. Heel veel zon, een paar fikse regenbuien, heel veel muziek en het gezelschap van goede vrienden, wat wil een mens nog meer? Nou, hele leuke muziek natuurlijk! En verspreid over drie dagen heb ik bij nader inzien toch best heel veel gezien en gehoord. Oh ja, er was een echte flop, namelijk Rihanna, die 50 minuten te laat ten tonele verscheen en daarbij een halve playbackshow weggaf, echt zonde dat er een smak geld naar dit zangeresje is gegaan. Niet meer doen Chokri!

Oh ja, je moet keuzes maken tijdens zo’n festival dus tot mijn spijt heb ik onder ander The Subs, Soulwax (te druk bij de Dance Hall) en Roisin Murphy laten schieten.

Hieronder een opsomming met een korte terugblik van de bandjes die ik wel gezien heb:
Mastodon: gewoon lekker.
Thee o Sees: heerlijke muziek maar de irritante zang joeg me alsnog de Club uit.
Clutch: verkozen boven The Last Shadow Puppets en dat was geen verkeerde keuze. Goede zanger én een koebel-solo :-)
Catfish and the Bottlemen: oei, ik bevond me ineens tussen de meezingende pubermeisjes, na een half uurtje had ik dat wel gehoord.
Wolfmother: altijd leuk!
Good Charlotte: euh, been there, done that…
Whispering Sons: Niet origineel maar wel leuk genoeg om volgende maand wellicht in Sittard te gaan zien.
Sleaford Mods: een hele boze meneer met een bliepjes meneer ernaast, erg euh bijzonder.
Show me the Body: veel van verwacht in het nieuwe kleine Lift tentje maar dit bandje joeg mij reeds na twee liedjes diezelfde tent uit, niet mijn kopje thee.
DMA’s: jahaaa, de Britpop is terug en komt uit Australië.
Caspian: verrassend dromerig!
Bloc Party: het wordt nooit meer zoals vroeger…
Marky Ramone’s Blitzkrieg: jeugdsentiment met ‘I don’t want to buried in a pet cemetery’.
All them Witches: heerlijk om een dutje op te doen in de Shelter tent.
André Brasseur en band: top entertainment van deze opa en oudste artiest op Pukkelpop.

Maar er kunnen maar drie bands de beste zijn, hieronder in willekeurige volgorde:
LCD Soundsystem: ze zijn terug en hoe! Ondanks de regen en het feit dat de wei voor de main stage langzaam leegliep was dit een fantastisch dansfeestje plus wederom een koebel-solo.
The Chemical Brothers: eindelijk zag ik ze live, nou ja, het zijn plaatjesdraaiers maar wel héle goede, ook hier een dansfeestje inclusief leuke graphics op de videoschermen.
Noel Gallagher’s High Flying Bird: meezingen met Oasis klassiekers en kippenvel maar ook genieten van Noel’s solo nummers, geweldig!

Verder nog een dikke pluim naar de organisatie die het festivalterrein had uitgebreid waardoor het, behalve bij de Dance Hall en de Boiler, niet zo heel druk was en er plek zat was om lekker te chillen en op je gemak te eten. Ook de Petit Bazar in Kerststemming was weer hilarisch. Wat mij betreft dus tot volgend jaar!

NB: de fotocollage bevat vijf foto’s van eigen hand maar die van Noel Gallagher heb ik van de site van Studio Brussel gehaald.

