Gezien: diverse bandjes @ Werchter 03/07/2016

13612362_10208768722191614_337430553139094292_nAfgelopen zondag ben ik, na een jaar afwezigheid, weer eens naar Werchter geweest. Twee jaar geleden was Blur het doel, dit keer The Last Shadow Puppets. Gelukkig kreeg ik vriendlief ook mee want die wilde graag de headliner Florence & the Machine zien. Die ik dan ooit weer eens zag/hoorde in 2009 bij het reünie concert van, jawel, Blur in Hyde Park in Londen.

Maar goed, terug naar zondag… Het is natuurlijk al wéken aan het regenen dus parkeren bij de wei was niet mogelijk maar dankzij een vlotte pendelbuservice vanaf de Brabanthallen ergens bij Leuven geraakten we toch vlot bij de ingang. Maar niet voordat we ook nog een dikke kilometer gewandeld hadden. Bij de ingang stond een metaaldetector en prompt vergat ik mijn telefoonoplader uit de tas te halen. Extra controle dus! Daarna werkte de bonnenvoucher niet maar drie uur nadat we van huis waren vertrokken, waren we binnen en hadden we een eerste drankje. De toestand van de wei viel nog best mee, dankzij het strooien van heel veel grote houtsnippers en het lozen van zand (voornamelijk bij de main stage, dit was dus een soort Werchter beach geworden!) waren nog maar een paar stukken modderig. En het terrein bleek ook weer uitgebreid, wel zo fijn!

Als eerste zagen we Iggy Pop, deze onverwoestbare punkrocker had mijn vader kunnen zijn maar holt nog steeds met ontbloot bovenlijf over het podium, strooiend met een ‘thank you’ hier en een ‘fuck you’ daar. Het eerste half uur kwamen alle krakers voorbij, prima gedaan van meneer Pop dus. streetart Daarna in mijn uppie door naar Foals die ik wegens privé omstandigheden dit jaar nog niet zag. Ze speelden, verrassend genoeg, best veel oud werk maar ook die kon de snikhete en propvolle tent waarderen. Ik vond het leuk maar niet top, of gewoon te vaak al veel beter gezien, dat kan ook…

Van Foals meteen door naar The Last Shadow Puppets op (helaas) de main stage. Na acht jaar zijn de heren Turner en Kane terug en mijn verwachtingen waren hoog gespannen (in 2008 stonden ze zowel op 1 in mijn cd- als concertlijst). Niks mis mee, prima band, goed geluid, beiden goed bij stem maar toch, het verwaaide allemaal wat teveel. In de herkansing op Pukkelpop en dan iets meer front row!

Toen was het heel lang wachten tot de headliner… Maar na een half uur had vriendlief al genoeg van miss Florence op blote voeten in een doorschijnende rode jurk, hij wist te melden ‘dat hij haar thuis gelukkig zachter kon zetten’ :-) Enfin, Werchter is nog steeds niet mijn festival maar nu het terrein is uitgebreid spreiden de bezoekers zich gelukkig wat meer. Het was overigens niet uitverkocht, dat scheelde ook. En de pendelbusservice was ook bij de terugreis prima geregeld!

