Weekendje weg @ Frankfurt

skyline frankfurtAfgelopen weekend zijn we in Frankfurt geweest. In tegenstelling tot hier was het daar stralend weer en haalden we op zondag zelfs de 25/26 graden. Het oorspronkelijke doel was om daar een concert van KISS te bezoeken maar twee dagen voor vertrek kwamen we erachter dat dit afgelast was. Omdat we het beiden best druk hebben met werk en studie en een relaxt weekendje zonder verplichtingen toch wel erg fijn is, besloten we toch om af te reizen naar deze Duitse stad die op ongeveer drie uur reizen van onze hometown ligt.

Frankfurt is een stad met een skyline en combineert dat met een oude binnenstad, erg bijzonder. Op het verlanglijstje stond onder andere een bezoek aan de Main Tower waar je een prachtig uitzicht over de stad hebt maar die bleek gesloten. Dan maar de 238 traptreden naar de Domtoren nemen waar je ook nog best een aardig uitzicht over de stad had. Verder hebben we op de eerste dag vooral wat geslenterd langs het water en door de oude binnenstad en aten we een heerlijke maaltijd bij tandoori restaurant Taj-Taj.

Op zondag wilden we niet te laat naar huis en na een bezoekje aan de fitnessruimte van het hotel (jaja, uitslovers) moesten we kiezen tussen het Städel museum of de Palmen Garten. We kozen voor het museum, mede omdat we vooraf al via de smartphone app de highlights van de collectie hadden gezien. Veel oude Hollandse Meesters waaronder van Eyck, Hals, Vermeer en Rembrandt. Niet verkeerd! De oude collectie, tot 1800 was erg mooi en uitgebreid, zeer zeker de moeite waard.
En die smartphone werkte prima, mede dankzij de uitstekende gratis wifi in het museum. Zodra je bij een schilderij het symbool van een oog zag, kon je met de speciale app het schilderij scannen waarna de extra informatie, in tekst en audio, direct op je beeldscherm verscheen. Een mooie toevoeging, en in de toekomst wellicht een vervanger, van de oude vertrouwde audio guide. Het Städel museum laat in haar sociale media en de app zien dat kunst ook digitaal te vangen is, al kan het nooit het zien van een schilderij ‘in het echt’ vervangen.

Voor vertrek aten we nog heerlijk in het filmcafé van het Deutsches Filmmuseum (dat we overigens niet bezocht hebben) en tuften we weer naar huis. Conclusie: een leuke stad voor als je een weekendje weg wil en niet te ver wil reizen. Wat dat betreft had ik er graag nog een dagje achteraan geplakt al was het alleen maar omdat er dan nog tijd was geweest voor de al eerder genoemde Palmen Garten en een apfel wein in de wijk Sachsenhausen.

2 gedachtes over “Weekendje weg @ Frankfurt

• Zeker doen Frans! Het hotel (Holiday Inn Alte Oper) was ook prima en ligt op circa 15 minuten wandelen van de binnenstad. Om de hoek lag de rosse buurt, dat was bij vlagen ietsje minder omdat het ook verslaafden aantrok maar ja, grote stad hè. Verder zijn er nog meer leuke buurtjes daar maar twee dagen is dan weer veel te kort.