Capsulitis mtp-gewricht (2 tot en met 12)

Mijn laatste hardloopupdate op dit blog dateert van 9 januari. Helaas er sindsdien weinig veranderd en zit ik nog steeds met die blessure. Ja, dezelfde als vorig jaar en nee, het is met rust niet minder gelopen. Ok, ik heb 16 januari nog een rondje gelopen maar dat mag geen naam hebben, het was zelfs een pijnlijk rondje.
Uiteraard heb ik wel actie ondernomen en ik ben begin februari terug op controle geweest bij de podotherapeut. Die gaf aan dat de zooltjes (van amper 6 maanden oud) nog prima waren. Maar ja, de klachten bleven en toen ik een paar weken later zelfs niet meer fatsoenlijk naar mijn werk kon wandelen (een tochtje van niks, amper 20 minuten) heb ik bij de huisarts aan de bel getrokken. 10274194_10207838753782985_3309432653196254767_n Die concludeerde, net als mijn fysiotherapeut dat de zolen misschien toch te weinig te steun gaven. Grrrrrr, op zoek naar een second opinion dus en die heb ik twee weken geleden gekregen bij een andere podotherapeut. En zoals ik toen op Facebook meldde:

‘Een vastzittende fibula (kuitbeen), een hallux valgus (een scheve grote teen) zorgen, gezellig saampjes, voor mijn klachten die dan weer samen te vatten zijn als ‘capsulitis mtp-gewricht’. Dit kan ook chronisch worden * help *
Zoals in: ‘Deze ontsteking komt vaak voor onder de voorvoet bij het gewricht van de tweede en derde teen. Er is vaak zwelling aan de bovenzijde van de voorvoet en de pijn kan zowel aan de bovenzijde als aan de onderzijde zijn’. Exact mijn klachten die me nu al 2,5 maand van hardlopen afhouden.’

Dus heb ik sinds afgelopen vrijdag nieuwe zooltjes. Die zowel mijn doorgezakte voet als mijn tenen ondersteunen. De verwachting is dat het nog circa 4-6 weken duurt voordat ik weer pijnloos kan wandelen *shock*

Vanwege de pijn kan ik dus ook niet op een crosstrainer of op een roeiapparaat kruipen in de sportschool, het enige dat ik kan is fietsen. En laat ik daar nu net een bloedhekel aan hebben. Het kost daarnaast ook nog eens meer tijd :-( Ik weet dat er ergere dingen op de wereld zijn en dat ik nu extra veel tijd aan studie kan besteden *ahum* maar ik mis het buiten hardlopen echt! Maar voor nu is pijnloos wandelen de eerste uitdaging…

NB: de Adidas gympen zijn inmiddels weer mijn beste vrienden want het is het enige paar schoenen waar de zolen echt fatsoenlijk in passen!

5 gedachtes over “Capsulitis mtp-gewricht (2 tot en met 12)

  1. Klinkt niet goed, jammer
    Ik wil me eigenlijk nergens mee bemoeien, maar zou wat vaker op blote voeten lopen, niet helpen om je voeten sterker te maken. Of op minimale schoenen zonder hak en zonder voetbed. Pas mee beginnen als je helemaal pijnvrij bent.
    Je weet, ik hoor inmiddels bij de barefoot-sekte. ;-)
    Wat zou je podotherapeut er van vinden?

Reacties zijn gesloten.