De 10 van Reykjavik (32 t/m 36)

20999564440_95e3a4b77a_bOp 3 augustus, dik een maand geleden, blogde ik het laatst over mijn hardloopactiviteiten. Hoog tijd om een update te geven en dan vooral natuurlijk van die 10 km wedstrijd in Reykjavik. Na alle twijfel over ‘een halve marathon daar lopen of toch maar niet’ bleek het gewoon een goede beslissing te zijn geweest om nummer 10 nog (heel) even uit te stellen. Het was warm in augustus en ik heb denk ik, nog nooit zo slecht voorbereid, aan de start van een wedstrijd gestaan. Mijn langst gelopen afstand voor Reykjavik was amper 9,5 kilometer. Maar ach, daar zou ik het ook wel mee redden en dat bleek ook te kloppen :-)

Op vrijdagmiddag bezochten we de hardloopbeurs en konden we ons startnummer ophalen. Je kreeg er meteen een hardloopshirt bij maar de kekke tasjes waren helaas alleen gratis voor halve en hele marathon lopers. Toen al bleek dat IJsland een hartstikke duur land was. Maar daarentegen was de wedstrijd op zaterdag de enige wedstrijd ooit waar ik NIET (ik herhaal NIET) in de file voor de wc heb gestaan. Dat was tiptop geregeld, net als het opbergen van je bagage, de diverse startvakken en de pacers. En ach, dat er 700 meter na de start al mensen gingen wandelen en er wel erg veel kinderen meeliepen moesten we maar voor lief nemen. De sfeer onderweg was top, veel mensen in de wijken met zelfgemaakte muziekinstrumenten, kinderen die muziek maakten, een bandje langs de kant. En ongelooflijk, geen regen (en dat in een land waar het 265 dagen per jaar regent).

Bij 8 km ging mijn vriendje er vandoor om een dikke minuut voor me te eindigen. Ik haalde de finish in 1 uur en 49 seconden en daar was ik dik tevreden mee. Misschien had ik ook nog wel onder het uur kunnen lopen maar wie ligt daar nou wakker van?
21177414332_b32a3639c3_b
Het was een super gave belevenis al had ik daar natuurlijk gewoon een halve moeten lopen. Maar die 10e komt echt nog wel een keer. Na de wedstrijd hebben we nog vijf dagen in een huurauto de Zuidkust van IJsland verkend. Wat een prachtig land, superlatieven schieten te kort maar wellicht dat de foto’s nog iets van de schoonheid laten zien. Het is zeker een land waar we nog eens naar terug willen want we hebben nu maar een heel klein stukje gezien.

Na Reykjavik heb ik nog lekker genoten van de vakantie en na een drukke eerste werkweek stelt het hardlopen nog maar weinig voor. Vanaf morgen maar weer wat structuur gaan aanbrengen al heb ik voorlopig nog geen nieuw doel gesteld. Eerst maar weer eens wennen aan de combinatie van werk en studie…

NB: De foto’s bij deze blogpost zijn maar kleine voorbeelden van wat we gezien hebben tijdens onze vakantie. De rest (mét beschrijving) kun je hier vinden. Ook niet uitputtend trouwens, ik had namelijk wel 100 foto’s per dan kunnen plaatsen :-)

