Gezien: KISS @ Arena – Verona (11/06/2015)


KISS? KISS in Verona? Ja echt! Het is inmiddels bijna twee weken geleden maar ik heb de ‘hottest band in the world’ (volgens hun eigen woorden) eindelijk live gezien. Twee jaar gelezen zou het er al van komen in Berlijn maar wegens privé omstandigheden werd die vakantie geannuleerd. En ja, als je vriendje, die hier de KISS fan in huis is, ook met jou meegaat naar jouw favoriete band, dan moet je dat ook doen voor zijn favoriete band.
Heel erg vervelend vond ik dat niet want ik mocht kiezen tussen Praag, Parijs of Verona. Drie steden waar ik nog nooit geweest ben maar vanwege andere afspraken en werk viel de keuze op Verona. Geen verkeerde keuze want het is een fantastisch mooie stad (als ik nog ergens tijd vind, blog ik daar ook nog wel over) en het concert vond plaats in de Arena. Juist ja, een van de grootste amfitheaters in het Romeinse Rijk die nog grotendeels bewaard zijn gebleven. Het staat bekend om de operavoorstellingen die er gegeven worden maar voor KISS was de akoestiek ook prima hoor :-)
Voor mijn eigen KISS fan was het wel een beetje jammer dat we ergens bovenin de 2e ring zaten maar voor mij maakte dit het Romeinse spektakel nog wat echter. Niet op een stoeltje zitten maar op de stenen waar de bezoekers vroeger ook op zaten. En tijdens het concert natuurlijk staan!
2015-06-11 20.08.11
Maar nu over tot de muziek! Jarenlang was het enige plaatje dat ik van KISS kende ‘I was made for loving you‘ en dat geldt waarschijnlijk voor het gros van de mensen die dit lezen. Maar de band heeft meer, veel meer want ze bestaan tenslotte al 41 jaar. Ik bleek toch zeker 5/6 nummers mee te kunnen zingen waaronder opener ‘Detroit Rock City‘ waarmee de toon meteen gezet werd. Veel show, veel vuurwerk, veel glitter en glamour en oh my, hoe kunnen die heren op zulke hoge plateauzolen lopen? Muzikaal gezien was er weinig mis met de show, het knalde, het was strak en Paul Stanley weet hoe hij het publiek naar zijn hand moet zetten. Met zinnen zoals ‘We choose Verona instead of Rome or Milan’, daarmee wist hij het publiek wel naar zijn hand te zetten. En eerlijk is eerlijk, mijn voeten stonden regelmatig in de ‘meetap’ modus. Hoogtepunt voor mij notabene een nummer dat ik niet eens kende, ‘War Machine’, wow! In de post hierboven een filmpje uit 2013. En ach, dat Paul dan eens een nootje vals zingt, maakt op zo’n show dan ook helemaal niets uit. Eindigen met ‘Rock and Roll Nite‘ is ook wel tof, dat zo’n hele Arena dan meezingt met:

I wanna rock and roll all night and party every day
I wanna rock and roll all night and party every day
I wanna rock and roll all night and party every day
I wanna rock and roll all night and party every day

Overigens was het heel grappig om de Italianen voorafgaand aan het concert de bandnaam te horen scanderen. Dat klinkt als: kies kies kies :-)

Conclusie: ik ben geen fans maar KISS zorgde bijna 2 uur lang voor spektakel, voor wat betreft muziek en show. De entourage was geweldig en het bleef nog lang onrustig tijdens die zwoele avond in Verona.

NB: Op de foto (die ik voor het concert maakte) zie je nog een stuk buitenmuur van de Arena.

