Gezien: Viet Cong @ Blue Shell / Keulen (21/05/2015)

Na Interpol en Noel Gallagher werd het hoog tijd om weer eens naar een concertje van een kleiner bandje te gaan. Wat heet, twee maanden geleden had ik nog nooit van Viet Cong gehoord. Dankzij een tip van Marco maakte ik kennis met deze band (met ietwat bijzondere bandnaam) die zich volgens Wikipedia in de categorie post-punk bevindt. Ok, toen was mijn interesse gewekt zeker toen ik hun debuutalbum uit januari 2015 beluisterd had. Het feit dat het concert in de piepkleine Blue Shell plaatsvond speelde ook mee want daar was ik nog nooit.

Ondanks studiestress vooraf was afgelopen donderdag dus toch in Keulen te vinden. Ik was er al een tijdje niet meer geweest en besefte maar weer wat een prachtige bruisende stad het ook alweer is. Het concert was vrijwel uitverkocht en dat zorgde voor warme, zeg maar hete sferen, tijdens Viet Cong. Zo heet dat ik dreigde onderuit te gaan. Het helpt ook niet echt mee als je klein bent en in de drukte moet staan. Dus helaas na drie nummers naar achteren, uit de drukte. Gelukkig was het geluid van een niveau dat ik daar nog alles mee kon krijgen. De eerste drie nummers vond ik maar matig maar daarna speelde ze het (hele?) debuutalbum en dat klonk super, zelfs daar waar ik me op dat moment bevond (ik kon de band niet eens meer zien!).

Mocht je ze nog tegenkomen op een festival en je houdt van een bak herrie, ga ze zeker even checken. Tip: neem oordopjes mee!

