Library 2.015 Spring Summit / The Emerging Future: Technology and Learning

Ook al ben ik niet meer werkzaam in een bibliotheek en geef ik nog maar zelden trainingen informatievaardigheden, ik blijf toch geïnteresseerd in het ‘wel en wee’ van bibliotheken en hoe ze zich staande moeten houden in deze enorm veranderende wereld. Dat was ook de belangrijkste reden waarom ik me had aangemeld voor het Library 2.0 evenement genaamd ‘The Emerging Future: Technology and Learning‘. Het enige nadeel van deze webinar was dat het op donderdagavond van 21.00 u. tot 0.00 u. plaatsvond * gaap * Dat late tijdstip zorgde er inderdaad voor dat ik het 3e uur geskipt hebt. Ik dacht dat ik dat later nog wel kon terugkijken maar ik kan zo snel niets terugvinden. Dan maar een kort verslag van de eerste twee uur.

Speciaal voor deze webinar heb ik trouwens nog de zogenaamde Blackboard Collaborate Launcher moeten installeren. Dit werkte best goed al moest ik uiteraard wel weer zoeken naar de geluidsinstellingen (maar dat ligt aan mij). Tijdens de webinar was de spreker in beeld (via een foto) en waren de slides goed zichtbaar net als de lijst met de deelnemers (met een zelfgekozen (nick)name). Er was een chatmogelijkheid en die werkte prima maar het enige vervelende was dat er rechts in het scherm steeds een popup verscheen met de naam van degene die de chat verlaten had of binnen kwam. Het is me niet gelukt om dat uit te zetten. Verder had het programma nog een mogelijkheid tot stemmen maar daar is geen gebruik van gemaakt.

Het eerste uur was gevuld met vier korte presentaties over opkomende trends en de invloed op het leren. Vooral interessant voor mij als MLI student (ik heb een aantal handige links genoteerd) omdat het veelal over onderwijs ging en minder over bibliotheken. Uiteraard hebben deze ontwikkelingen ook invloed op bibliotheken en het beste voorbeeld hiervan kwam van ene Miguel Figueroa die werkzaam is bij de Library of the Future, een initiatief van de American Library Association (ALA). Zij hebben een mooi overzicht gemaakt van trends waar we mee te maken krijgen of al mee te maken hebben.

De tweede presentatie van Udi Chatow ging dieper in op eBooks en de manier waarop studenten tegen digitale en geprinte boeken aankijken. Uiteraard zeer relevant voor bibliotheken en hun collectiebeleid. Uit onderzoek van Udi kwam onder andere dat studenten liever papieren/geprinte boeken hebben omdat ze daarin makkelijker aantekeningen kunnen maken (dat kan ik beamen!) maar eBooks zijn dan weer handig omdat je er makkelijk heel veel van kunt meenemen. Conclusie: ga uit van best of both worlds dus een hybride leeromgeving. Meer info via deze link.

Jason Swanson had het ook niet over bibliotheken maar wel over onderwijs en tipte deze link. Iets voor LA4? :-)
challenges
Van het verhaal van Casey McCoy heb ik geen aantekeningen gemaakt, ik was haar en haar verhaal al na enkele minuten kwijt. Jammer want haar website ga ik zeker nog eens nader bekijken.

Na een korte break was het tijd voor deel 2. Samantha Adams Becker (van New Media Consortium) trapte af met de opmerking dat het in deze tijd vooral gaat om ‘attitude’ en de manier waarop je tegen dingen aankijkt. Uiteraard maakte ze flink reclame voor de diverse Horizon Reports van NMC en ze liet weten dat de nieuwe bibliotheekeditie in augustus 2015 verwacht wordt. Tot die tijd kun je de vorderingen volgen via een speciale wiki site, handig.

Tina Jagerson stortte daarna een een grote hoeveelheid namen, links en boeken over ons uit. Dankzij die namen, interessante websites en het leeswerk zouden we ons op de hoogte moeten stellen van alle technologische ontwikkelingen. Maar… ‘pick and choose, scan or skip the rest’ want het is anders echt te veel. Tina deelde een Google doc met ons zodat ik niet al die namen etc hoef over te tikken.

De laatste dame voordat bij mij de ogen dicht gingen was Mary Alice Ball en zij wist te melden dat we vooral ‘informed’ moesten blijven (oh ja joh?). Zij gaf het al eerder genoemde NMC als bron maar ook Educause.

Nu is het alleen nog even een kwestie van tijd vinden om alle gedeelde linkjes te bekijken, te lezen en te beoordelen of ze bruikbaar zijn voor werk en/of studie.

Update: een half uur na het posten van deze post kwam er een mail binnen met de link naar sessie drie. Als ik  zin heb in de vakantie zal ik die nog bekijken maar ik beloof niets…

Advertenties

2 gedachtes over “Library 2.015 Spring Summit / The Emerging Future: Technology and Learning

  1. Dit is op 2 BE JAMMED herblogden reageerde:
    Net zoals Daniëlle voel ik me nog steeds erg betrokken bij de (toekomst)ontwikkelingen van de bibliotheek. In haar blogpost staan zoveel interessante verwijzingen, ook voor onderwijs en leren dat ik deze graaag in mijn ‘buitenboordbrein’ wil opnemen. Dus maken we maar eens dankbaar gebruik van de herblogfunctionaliteit van WordPress :) Thanks for sharing Daniëlle!

Reacties zijn gesloten.