Studiedag mediatheken / lancering toolbox informatievaardigheden

Afgelopen dinsdag organiseerde een aantal collega’s van mij weer een studiedag voor alle medewerkers van de Fontys mediatheken. Op deze dag werd tevens de gloednieuwe toolbox informatievaardigheden gepresenteerd. Ik was in de ochtend aanwezig en maakte een verslagje op basis van mijn korte aantekeningen…

Ron Dankers, consultant bij de dienst Onderwijs en Onderzoek vertelde iets over het Fontys beleid ten aanzien van praktijkgericht onderzoek. Hieronder mijn aantekeningen.
* We bieden studenten een body of knowlegde aan buiten de standaard dingen die ze moeten weten als bijvoorbeeld fysiotherapeut.
* Studenten worden niet meer opgeleid voor een beroep dus naast een body of knowledge leren we ze ook onderzoekend vermogen.
* Fontys onderzoeksbeleid 2011-2015 had zes uitgangspunten, denk aan: eigenaarschap bij de instituten, lectoraten zijn spil van het onderzoek, clustering omwille van innovatiekracht, onderzoek ter verbetering van de kwaliteit van het onderwijs, onderzoek wordt altijd ethisch verantwoordt, portfoliobeheer en kwaliteitszorgsysteem wordt centraal belegd.
* Strategische speerpunten: participatie, prioritering, performance.
* Kern van de nieuwe aanpak is onderzoekend vermogen: kritisch zijn, willen begrijpen, willen bereiken, willen doen, willen weten etc.
* Onderzoek is systematische probleemoplossing met relevante reflectie op eigen handelen –> definitie.
* In het HBO doe je niet alleen onderzoek doen om de nieuwsgierigheid te bevredigen maar de kennis moet ook toegepast worden.
* Docent moet nu zelf ook veel meer weten van onderzoek, designs, methoden en technieken.
* Docent moet ook zelf ervaren wat het doen van onderzoek is.

Conclusie: een interessante presentatie waarin Ron ook nog eens duidelijk aangaf dat informatiespecialisten met alle kennis op het gebied van informatievaardigheden onmisbaar zijn voor het doen van onderzoek. Persoonlijk vond ik het ook erg interessant omdat ik nu meer weer over de visie van Fontys op onderzoek doen. Tip voor de MLI: nodig Ron bij de start van LA5 uit om aan te geven hoe belangrijk onderzoek doen is en wat de Fontys visie op onderzoek is.
14390044584_bef1637a37_z
Daarna vertelde mijn oud collega Sybilla Poortman hoe zij op de Fontys Lerarenopleiding Sittard de workshop informatievaardigheden geïntegreerd heeft in het curriculum. Hieronder wat steekwoorden:
* Informatievaardigheden in de onderzoeksleerlijn, geïntegreerd in curriculum.
* FLOS-breed.
* Toetsing van product en proces.
* Vakdocent bij training aanwezig.
* Eisen die Sybilla stelt:
– Verplicht (onderdeel studiemodule).
– Online (24/7 beschikbaar).
– Lineair te doorlopen.
– Klassikaal.
– Logische opbouw.
– Just in time.
– Docent aanwezig.
– Visueel aantrekkelijk.

Mark Hollants (mediatheek R3) en Nathalie van den Eerenbeemt (Fontys Lerarenopleiding Tilburg en OSO) illustreerde daarna hun praktijkverhaal met enkele cijfers en feiten.
* Naast workshops ook gastlessen en presentaties.
* In tijd variërend van drie kwartier tot 4 uur.
* Geven workshops aan eerstejaars, afstudeerders en masters.
* Bescheiden doelen: beter zoeken op internet, kennismaken met digitale mediatheek.
* Bij R3 veel praktische oefeningen
* Bij OSO (master) theorie en eigen casus.
* Wat levert het op?
– Vraag overtreft aanbod
– Ondersteuningsbehoefte studenten en docenten neemt toe
– Trainingen zijn een effectief middel ter promotie van eigen producten en diensten
– Draagt bij aan veranderende rol van de informatiespecialist.
* Belangrijk:
– Contact met docenten
– Workshops aan docenten geven
– Just in time en op maat, maar…
* Een workshop in een jaar is niet voldoende dus follow up, continuïteit en aansluiten bij curriculum.
* Workshop als formatieve voorwaarde om een studiepunt te krijgen.
* wat willen ze nog?
– Reële verwachtingen van docenten.
– Echte inbedding in curriculum,
– Voldoende tijd voor instructies.

Schermafdruk 2015-04-25 20.24.40

Daarna werd de toolbox informatievaardigheden gepresenteerd waar een een aantal directe collega’s van mij, aangevuld met leden van de werkgroep Informatievaardigheden, hard aan gewerkt hebben. Het voorlopige (want hij is nog niet helemaal klaar en sowieso is zo’n toolbox nooit af!) resultaat mag er wezen! Op basis van de kennislogistieke processen zijn materialen verzameld waarmee een informatiespecialist zelf zijn ideale workshop kan samenstellen. Maar je kunt ook op leerdoel selecteren of gewoon een zoekterm invullen.

NB: Eerste foto via Flickr en zoekterm ‘research’ gemaakt door vriendin Janneke :-)

Advertenties

Een gedachte over “Studiedag mediatheken / lancering toolbox informatievaardigheden

Reacties zijn gesloten.