Bezocht: Fontys Docentevent 16/04/2015


Gisteren bezocht ik het Fontys Docentevent, georganiseerd door de dienst Onderwijs en Onderzoek (inderdaad, daar werk ik). Vorig jaar was ik er ook maar toen moest ik tijdens de informatiemarkt achter een kraampje staan en informatie verstrekken, gisteren was ik ‘gewoon’ bezoeker.

De aftrap werd gedaan door Nienke Meijer, voorzitter van het College van Bestuur, die ons meenam in de veranderende wereld waarin we over grenzen moeten kijken, het werkveld verandert en de samenleving onvoorspelbaar wordt. Ze noemde de drieslag van Biesta (kwalificatie, socialisatie, subjectwording) die zeker weten terugkomt bij de start van het nieuwe schooljaar.

De keynote spreker was Ramon Vullings waar ik me veel van had voorgesteld. Ik vond het helaas een tikkeltje tegenvallen al kende zijn verhaal over cross-industry innovation best leuke invalshoeken. En dat we in het onderwijs nog wat kunnen leren van de manier waarop bedrijven geld verdienen wil ik ook best van hem aannemen. Benut als onderwijs ook zaken die in andere sectoren al hun dienst bewezen hebben of daar uitgevonden zijn. Enne, volgens Ramon is het maken van nieuwe combinaties ofwel ‘Everything is Lego’ het motto van de komende jaren. We gaan het zien…

Na Ramon was het de beurt aan diverse Fontys collega’s om te laten zien waar zij mee bezig zijn in het onderwijs. Voorafgaand aan hun workshops mochten de collega’s alvast drie minuten pitchen. Rubens Walravens (Sporthogeschool) had een verhaal over het belevingsperspectief van de student. Ester Donkers van hetzelfde instituut mocht vertellen over ouderbetrokkenheid waarna Mark Mol een verhaal hield over een gezamenlijk propedueseprogramma (half jaar) van de opleidingen Journalistiek, Communicatie en SPECO. Henk Gloudemans vertelde over het zogenaamde XL-leren bij Verpleegkunde en ‘de drie jongens’ Jochem Goedhals (BEnT), Erik Meester (FHKE) en Peter Biekens (FIBS) pitchte over toekomstgericht onderwijs. José Wichers-Bots en Marielle Haasen (beiden van Fontys OSO) waren als laatste aan de buurt met hun Kenniscentra BIO (Beroepen In het Onderwijs). En ‘mijn’ MLI docenten Ankie, Henderijn, Petra en Ellen deden ook nog mee met hun gamification van LA4. Zie het filmpje boven deze blogpost.

Na de pauze met een heerlijke lunch en een bezoek aan de informatiemarkt (en informeel netwerken) moest er getinderd worden. Ik had als onderwerp Toetsing en Examencommissies gekozen en mocht vier gesprekken voeren met collega’s over dit onderwerp. Dit was echt super leuk om te doen en vijf minuten per gesprek was echt te kort. Ben benieuwd of ik met een aantal collega’s een match heb maar dat hoor ik pas over een aantal weken.
IMG_5873 (2)
In de eerste workshopronde bezocht ik de presentatie van Ruben Walravens waarvan ik vooral onthouden heb dat studenten heel graag mee willen werken en denken aan de ontwikkeling van onderwijs. Samen met de student en werkveld in co-creatie werken aan onderwijs, dat gaat het volgens Ruben helemaal worden.

Daarna bezocht ik de presentatie van Mark Mol over het gezamenlijke propedeuseverhaal. Vooral interessant als je daar als opleiding mee aan de slag wil voor studenten die nog twijfelen over een studie. Als er raakvlakken zijn in het curriculum kun je dus net als Journalistiek, Communicatie en SPECO zo’n gezamenlijk 1e half jaar aanbieden waarna studenten bewuster een opleiding kunnen kiezen.

Voor de borrel vond dat nog de bekendmaking van het Beste Idee plaats. Ik denk dat dit op basis van de ingeleverde stemkaartjes is gebeurd maar wie gaat Ruben uitleggen dat we na zijn presentatie helemaal niet attent werden gemaakt op het feit dat we een kaartje konden inleveren? Anyway, de winnaar van het Beste Idee werden De Drie Jongens en ik denk dat ze die naam maar alvast moeten vastleggen want sinds gisteren staan Jochem, Erik en Peter echt zo te boek.

Eens kijken of ze mij nog kunnen helpen met mijn herontwerp * zie de beschrijving van hun idee *

NB: Die game in LA4 ga ik in het nieuwe schooljaar zelf ‘beleven’. Ben benieuwd want * zet moppersmurf stemmetje op * ik haat spelletjes *

Update: Oeps, het gaat blijkbaar om De Vier Jongens, zie dit artikel op de site van Fontys.

Advertenties

Een gedachte over “Bezocht: Fontys Docentevent 16/04/2015

Reacties zijn gesloten.