Gezien: Noel Gallagher @ Tivoli Vredenburg 20/03/2015

noel 2Wie Noel Gallagher zegt, zegt Oasis en Liam maar afgelopen vrijdag bewees de oudste van de Gallagher broertjes dat hij ook zonder die band kan overtuigen. Na het uiteenvallen in 2009 richtte Noel twee jaar daarna Noel Gallagher’s High Flying Birds op. Het gelijknamige album staat in mijn cd kast maar live zag ik de band nooit. Gelukkig lukte het wel om een kaartje te bemachtigen voor de huidige tournee en dat bracht me voor een tweede keer naar Tivoli Vredenburg.

Sinds 2011 is er wel wat veranderd want inmiddels koop ik het merendeel van mijn muziek via iTunes en dat hield in dat ik al weken voor het concert de nieuwe cd in mijn bezit had. Aanrader als je houdt van poppy rock songs en als ik je een tip mag geven, koop de luxe versie van het album want bonus tracks ‘do the damage’ en ‘freaky teeth’ doen niet onder voor het beste werk van Oasis.

Anyway, misschien is dat ook wel de reden dat Noel aftrapte met ‘do the damage’ in een uitverkochte Ronda inclusief rondvliegend bier en héél veel schreeuwende (Wonderwall, Manchester, City etc etcc) Britten. Lekker sfeertje op de kletsende buren na dan. Geluid had van mij dus wel wat harder gemogen maar ach, met vijf Oasis songs (Fade Away, Digsy Diner, Champagne Supernova, Don’t Look Back in Anger en The Masterplan) hoor je mij niet klagen. Vooral afsluiter ‘The Masterplan’ bezorgde me kippenvel en resulteerde in een fraaie singalong. Tel daarbij op dat Noel goed geluimd is (maar helaas wel voor 90% onverstaanbaar), hij een strakke begeleidingsband (de vliegende vogels dus) had en af en toe ook nog drie blazers liet aantreden.

Voor iedereen die hem nog gaat zien in een zaal of een festival, veel plezier, ik had in ieder geval een top avond!

