Verdiepding 19: Infographics zelf maken

infographicOh my, hoe kwam ik er ook alweer bij om verdiepding 19 te kiezen, zelf infographics maken. Het leek in december een goed idee om daar eens mee aan de slag te gaan zeker toen ik begin december een posterpresentatie moest maken ten behoeve van mijn MLI paper. Ik heb toen namelijk even gestoeid met wat gratis infographic programmatuur maar kwam er na een half uur prutsen achter dat een simpele Powerpoint dia voor mij toch echt veel handiger was. En dat was het ook… Maar goed, nu moet ik er toch weer aan geloven, die handige overzichtjes waarmee je in een oogopslag heel veel te weten kunt komen over een onderwerp. En dat ook nog eens een vormgegeven op een leuke vlotte manier. Maar wat is een infographic nou eigenlijk? Wikipedia geeft een mooie definitie:

Een infographic of informatieve illustratie geeft een informatieve weergave van verschillende objecten met een combinatie van tekst en beeld. Dit kan voorkomen in de vorm van een kaart, grafiek, bord, instructieve tekening of een interactieve applicatie. Ze is bedoeld voor het overgedragen van informatie, data en kennis.

Voor een infographic heb je in principe drie dingen nodig: data (dat wat je wil vertellen/verbeelden via de infographic), visualisatie (daar heb je bijvoorbeeld gratis tools zoals piktochart voor) en de daadwerkelijke publicatie (op welke manier maak je het beschikbaar, als plaatje of geef je het een embedded code mee zodat je het ook op websites kunt plaatsen). Met de data en de publicatie zit het aan mijn kant wel goed maar die visualisatie, ai ai ai. Ik ben geen beelddenker, totaal niet creatief en zelfs met ‘voorgebakken infographics’ (waarbij het eigenlijk alleen nog maar een kwestie is van data inplakken) kom ik niet verder dan een titeltje en een ondertitel. Echt, ik heb het licht nog steeds niet gevonden en ben ook niet van plan verder te zoeken want dit is zo niets voor mij.

Terwijl ik het dus wel een een ontzettende leuke tool vind. Ik vind het leuk om infographisch te zien en vind ze lekker handzaam om te lezen. Het dwingt de maker ook om alleen de meeste interessante dingen te vermelden, met andere woorden, men moet ‘to the point’ zijn. Ik denk dat het een heel handig medium voor een bibliotheek is om nieuwtjes en feitjes mee te verspreiden. Dus voor beelddenkers en mensen die graag digitaal ‘fröbelen’, ga aan de slag met infographics. Dan hou ik het vooralsnog gewoon bij een simpele Powerpoint dia en/of Mindmap…

