Verdiepding 18: Werken in de Cloud

In de Verdiepdingen reeks gaat het vandaag over ‘Werken in de Cloud’. In de bijbehorende blogpost gaat het vooral over samenwerken aan documenten maar ik gebruik de cloud voornamelijk voor opslag van documenten. Ik vind de keuze om alleen maar Google Drive, Evernote en Sky Drive te behandelen overigens erg wonderlijk (waarop is die keuze gebaseerd?).
Allereerst maar even terug naar het begrip cloud want wat houdt dit nu precies in? Het valt eigenlijk onder het begrip ‘cloud computing’ en dat is, simplistisch gezegd, het beschikbaar stellen van hard- en software via internet. De cloud staat dan symbool voor een netwerk van computers waarop die software staat. Zie ook deze Wikipedia link.

Cloud computing ligt vooral onder vuur bij mensen die gevoelig zijn voor privacy issues want ja, vertrouw jij je documenten toe aan Dropbox of Google Drive terwijl de voorwaarden waaronder deze tools ter beschikking worden gesteld steeds veranderen? In mijn geval kan ik alleen maar volmondig JA antwoorden. En ja, ik weet wat de risico’s zijn (als je gehackt wordt kan men bij al je gegevens) maar ja, als je ziet hoeveel gratis opslagruimte je krijgt en je vergelijkt dat met de opslagruimte bij bijvoorbeeld Mijn Site van de Fontys Portal, dan is de keuze snel gemaakt.
15584774622_9c28873cbe_o
Ik moet er wel eerlijkheidshalve bij zetten dat ik niet zo’n bewaarderig type ben dus ik heb voldoende aan de standaard opslagruimte bij zowel Dropbox als Google Drive. Ik maak regelmatig backups en schoon regelmatig op, dat helpt ook.
Ik gebruik deze cloud toepassingen voornamelijk voor privé documenten/foto’s maar ook voor mijn MLI studie. Dat laatste vooral omdat Netschool nu eenmaal niet zo makkelijk navigeert en erg traag werkt. Ik heb mijn literatuur dan liever elders staan inplaats van tijd te verspillen aan klikken en wachten.

Mijn werkdocumenten, vooral lopende zaken, sla ik overigens wel op via Fontys en Mijn Site. Dat vertrouw ik dan toch niet toe aan de cloud! Maar als het gaat over samenwerken dan is Sharepoint natuurlijk gewoon een gedrocht en is Google Drive vele malen gebruiksvriendelijker! Als ze dat nou eens in Sharepoint zouden inbouwen…
Overigens gebruik ik behalve Dropbox en Google Drive geen andere opslagruimte online, ik ben dik tevreden met deze twee grootmachten!

De link naar de bibliotheek kan ik zo snel niet maken behalve dat je als medewerker op de hoogte moet zijn van de mogelijkheden zodat je je klanten kunt adviseren en helpen als ze vragen hebben hierover.

NB: De foto bij deze blogpost maakte ik tijdens een rondje hardlopen op 20 oktober 2014, ik koos deze vanwege de mooie wolken :-)

