Gezien: Interpol @ Palladium Keulen 25/01/2015

interpolIn december 2010 zag ik Interpol voor het laatst dus het werd tijd voor een weerzien. Het optreden destijds in de Londense Brixton Academy was verrassend goed (ik ging eigenlijk voor Suede een dag later maar besloot ondanks twee mindere cd’s ook Interpol mee te pikken, in het kader van ‘als je er dan toch bent’) maar daarna werd het weer stil rondom de New Yorkse postpunk/indierock band.
Ok, vorig jaar speelden ze nog op Best Kept Secret maar lukte het me niet om een medefan te vinden. Gelukkig lukte dat voor deze El Pintor tour wel dus tufte ik zondagavond naar Keulen. Die El Pintor cd kon me na die twee mindere cd’s eindelijk weer boeien maar de grootste verrassing in Keulen was toch wel dat de band (net als in Londen) een groot aantal songs van hun fabuleuze debuut ‘Turn on the Bright Lights’ speelden. Als je opent met ‘Say Hello to the Angels’ kun je bij mij niet meer stuk.

Interpol moet het duidelijk van de sterke nummers hebben want visueel is er weinig te beleven. Drie mannen in het zwart (de toetsenist heb ik niet gezien vanaf mijn staanplaats) en de drummer in stemmig rood die gewoon hun ding doen en die me nog steeds in een dromerige stemming kunnen brengen met hun hypnotiserende klanken. Toch stonden er ook wat up-tempo nummers op de setlist en prijspakker wat betreft publieksreactie bleek ‘Slow Hands’.

Het was trouwens ook een weerzien met het Palladium, de zaal waar ik jaren geleden Bloc Party hevig zag teleurstellen. Ik vind het nog steeds een sfeerloze rechthoekige kolos maar gelukkig wist Interpol de aandacht daar vanaf te leiden. Hopelijk ook dit jaar nog ergens op een festivalweide te bewonderen!

Kom er maar in Paul en co.

