Verdiepding 14: Crowdsourcing en crowdfunding

Het is alweer een tijdje geleden dat ik de keuze voor de Verdiepdingen gemaakt heb. Nu ik ding 14 Crowdsourcing en crowdfunding moet bestuderen vraag ik me meteen af waarom ik daar voor gekozen heb, daar kan een bibliotheek toch niets mee is mijn eerste reactie. Dan toch maar eerst even de informatie lezen die op de site van Verdiepdingen staat. En oh ja, het zijn natuurlijk wel twee verschillende begrippen dus die zal ik eerst even toelichten in eigen woorden om daarna de link met het werk te benoemen.

Crowdsourcing is wat mij betreft het bij elkaar brengen van kennis, informatie, mensen, bedrijven etc om samen tot de oplossing voor een probleem te komen. Bij crowsourcing gaan professionals samen met andere geïnteresseerden op zoek naar bijvoorbeeld de oplossing van een probleem. De Engelstalige Wikipedia heeft trouwens een fraaie lemma over deze term, de moeite van het lezen waard. Zo lees ik daar bijvoorbeeld dat de term inmiddels 10 jaar oud is.
De enige crowdfounding actie die ik op dit moment volg is trouwens de Otter Challenge, een initiatief van onder andere Natuurmonumenten om na te denken over hoe we in Nederland weer 1000 otters in 2020 in de vrije natuur kunnen zien rondzwemmen. Eind 2014 hadden ruim honderd communityleden 57 ideeën ingezonden die een oplossing zouden kunnen bieden voor het overleven van de otter. Op de ‘over‘ pagina kun je zien dat men inmiddels 8-12 ideeën heeft geselecteerd om verder uit te werken.
crowds
Hoe dit principe zou kunnen werken in de bibliotheek? Ik kom op dit moment niet verder dan dat het bijvoorbeeld ingezet zou kunnen worden bij vernieuwing van de bibliotheek, bij verbouwingsplannen, nadenken over de bibliotheek in 2030, dat soort initiatieven. Als je dicht bij de klant wil zijn en wil aansluiten bij zijn wensen en behoeften kan ik me voorstellen dat je een soort van crowdsourcing actie opzet om samen na te denken over de bibliotheek en de toekomst.

Crowdfunding werkt eigenlijk op dezelfde manier maar daar is geld verzamelen met de ‘crowd’ het belangrijkste doel. Ik heb zelf een aantal maanden geleden voor het eerst aan zo’n actie meegedaan. Een oude bekende van me probeerde geld in te zamelen via Kickstarter om een film te realiseren. Dat is uiteindelijk niet gelukt dus de vijf Nieuw-Zeelandse dollars die ik op voorhand beschikbaar had gesteld hoefde ik dan ook niet te betalen. Dat Kickstarter zag er overigens wel betrouwbaar uit ondanks dat je een account moest aanmaken * gaap * en je creditcard gegevens (of Pay Pal) moest achterlaten. In de voorwaarden stond duidelijk dat het het door gesponsorde geld alleen van je kaart werd afgeschreven indien er voldoende geld zou binnenkomen en het Kickstarter project dus geslaagd zou zijn. Helaas lukte dat niet met dit project dus die 5 dollar heb ik nooit hoeven te betalen. Ik vond het wel een leuke manier van geld bij elkaar verzamelen, het kost je maar een kleine investering maar het principe ‘veel handen maken licht werk’ gaat hier mooi voor op.

Maar of dit voor een bibliotheek zou kunnen werken? Op de Verdiepdingen site staat weliswaar een voorbeeld van een Nederlandse bibliotheek die door middel van een crowdfunding actie een bibliotheek op een school wil realiseren maar dit doet me toch iets te gekunsteld aan. Het kan aan mij liggen maar ik vind dit echt iets voor particuliere initiatieven of er moet al een persoonlijk kantje aan zitten. Al besef ineens dat de actie van Roda JC waarbij mensen voor 25 euro hun naam op het wedstrijdshirt mochten laten zetten ook een vorm van crowdfunding is. En aan die actie heb ik ook meegedaan (al zat daar een emotionele kant aan die ik hier onvermeld zal laten).

Conclusie: interessante materie en ontwikkelingen die dankzij het internet mogelijk zijn gemaakt. Voor velen interessante concepten dus wie ben ik om te zeggen dat bibliotheken daar niets mee zouden moeten doen.

Opmerking bij de foto: overigens staat het boek van James Surowiecki getiteld ‘The Wisdom of Crowds’ al járen ongelezen in de kast. Misschien toch maar eens verplaatsen naar de groeiende stapel ‘lezen op korte termijn’… En dat geldt dan ook voor het boek ‘Crowdsourcing’ van Jeff Howe (ik wist niet eens dat ik het had, oeps) want ik ben er door deze blogpost achter gekomen dat hij, samen met Mark Robinson, de term bedacht heeft in 2005.

