Gezien: Carboon @ Limburgzaal Heerlen 16/01/2015

IMG_3786

In het kader van het Jaar van de Mijnen (over de opening schreef ik al eerder) bezocht ik vrijdagavond het optreden van Carboon, de groep die na de mijnsluiting twee prachtige albums maakten over het mijnwerkersleven. Aangezien mijn opa’s en veel andere familieleden in de steenkolenmijnen gewerkt hebben en ik opgegroeid ben in de Oostelijke Mijnstreek (nu Parkstad) maakten deze albums deel uit van mijn muzikale opvoeding.

En natuurlijk wilde ik een van de vier concerten die de inmiddels krasse knarren (helaas zonder de 8 jaar geleden overleden Jean Innemee) geven in 2015 bijwonen. Er waren gastmuzikanten om de oorspronkelijke Carboon leden te ondersteunen en de plek van Jean werd ingenomen door zijn broer René maar de liedjes zijn en blijven prachtig en bezorgden me regelmatig kippenvel.

Uiteraard zingt Carboon in het dialect dus teksten publiceren heeft weinig zin voor het merendeel van de lezers maar neem maar van mij aan dat ik alles van voor tot achter kon meezingen. Eerlijk is eerlijk, de liedjes de pauze bevielen me beter dan die van na de pauze maar dat is een persoonlijke smaak. Want eigenlijk vind ik het gewoon jammer dat ze het bij vier optredens houden, ik zou graag het hele repertoire nog eens horen. Opdat we onze roots nooit vergeten!

