Bezocht: De Toespraak @ Parkstad Limburg Theater 17/12/2014

M2015 Jaar van de Mijnen from Strictua on Vimeo.

De steenkolenmijnen, dat is toch iets uit een ver verleden? Ja, maar als je zoals ik, geboren en getogen bent in de Oostelijke Mijnstreek (nu Parkstad maar ik prefereer die eerste benaming) dan ben je zowat opgegroeid met de geschiedenis van de mijnen en de impact die ze gehad hebben op het leven hier in Zuid-Limburg.

Een van mijn opa’s werkte jarenlang in de staatsmijn Emma en ook een aantal ooms hebben jarenlang ondergronds in de mijn gewerkt. Op 17 december 1965 ging er door de Oostelijke Mijnstreek en schok want toen werd de sluiting van de mijnen door de toenmalige minister van Economische Zaken Joop den Uyl aangekondigd in de schouwburg in Heerlen.

2014-12-17 16.06.20 Omdat de mijnen en de sluiting ervan een enorme impact gehad hebben op deze regio, de mensen, de werkgelegenheid maar ook op de (koempel) mentaliteit van de mensen uit deze streek wordt dit herdacht en daarom is 2015 het Jaar van de Mijnen. Van de website:

In 2015 viert de voormalige mijnstreek met trots haar verleden, heden en toekomst met een breed programma aan activiteiten.

2014-12-17 20.44.17De officiële opening was afgelopen woensdag en dat was dus exact 49 jaar na de toespraak van minister den Uyl. Er was een spetterende openingsceremonie met een percussie groep uit Frankrijk inclusief heel veel prachtig en knallend vuurwerk, een toespraak van de burgemeester, de gouverneur én Frans Timmermans maar er was ook een theatervoorstelling, getiteld De Toespraak. Ik bezocht de voorstelling van 16.00 u. en kwam bijna twee uur later onder de indruk het theater uit. De Toespraak bevatte niet alleen integraal de toespraak van Joop den Uyl maar keek ook terug op het mijnwerkersleven, bevatte mooie muziek en eindigde met een krachtig slotbetoog van de al eerder genoemde Frans Timmermans. Hij wist zijn persoonlijke herinneringen aan de mijn (ook zijn familie werkte in de mijn) te combineren met terugkijken op de periode van na 1965, hoe het Limburg vergaan is, welke fouten er, door onder andere de regering, zijn gemaakt en hoe we daar in de toekomst van kunnen leren.

Een zeer mooie aftrap van het Jaar van de Mijnen waarover je op dit weblog in de komende maanden nog vaker iets zult lezen. De foto’s zijn gemaakt tijdens de theatervoorstelling en de opening.

Update: Een overzicht van het veelzijdige programma vind je hier. Inclusief trial run maar ik ga ervan uit dat dit trail moet zijn :-) én Serious Request 2015 in Heerlen! En voor het verslag van De Afgrond surf je naar deze site.

