Verdiepding 4: Privacy en veiligheid online

Vorige week maakte ik er al melding van, de Verdiepdingen cursus waar ik, samen met een aantal collega’s, mee aan de slag ga de komende drie maanden.

Het eerste ding dat ik gekozen heb is: privacy en veiligheid online. Iets dat me intrigeert omdat er, zeker met het vele sociale media gebruik, zoveel over te doen is. Laatst nog lag Facebook weer onder de vuur terwijl er niet eens zoveel gaat veranderen per 1 januari 2015. Bizar vind ik dan altijd om te constateren dat bij veel van de ‘klagers’ het Facebook profiel ook open staat voor ‘niet vrienden’. Kwestie van ‘even verder kijken dan je neus lang is’ maar dit terzijde.

Een andere reden waarom ik dit ding gekozen heb is omdat ik tijdens de trainingen die ik verzorg altijd veel vragen krijg over privacy en veiligheid en dat veel cursisten huiverig zijn om bijvoorbeeld aan de slag te gaan met Twitter of Facebook, vaak omdat ze niet voldoende weten van de mogelijkheden om zo’n account af te schermen.
4638981545_68f982c9d2_o
Op de Verdiepdingen site vond ik een aantal algemene tips terug die voor mij eigenlijk open deuren waren. Zaken als:
– Bedenk vooraf of je je gaat registreren met je echte naam of een fake naam.
– Als je niet op een eigen pc werkt, log dan altijd uit.
– Gebruik een goed en veilig wachtwoord.
– Check vooraf ook of je een social media account kunt verwijderen als je het niet meer wil gebruiken. Voor mij persoonlijk een grote irritatie als je zo’n account niet kunt deleten maar alleen kunt deactiveren!
En uiteraard ook nog wat over fishing mails en anti virus programma’s.

De eerste ontdekoefening bij dit ding was: google je bibliotheek of je naam. Dat laatste doe ik regelmatig en schokkende dingen ben ik eigenlijk nog niet tegenkomen. Gelukkig maar :-) Het is vooral veel werkgerelateerd (bibliotheken) en een link naar mijn Twitter en Facebook accounts. De laatste is goed dichtgetimmerd (tip: dat check je door op je eigen profiel via het knopje ‘weergeven als’ te kijken hoe je profiel er openbaar uit ziet), mijn Twitter is openbaar. Met die laatste heb ik dan weer een haat/liefde verhouding. Af en toe zet ik het dicht, zeker op momenten dat ik ineens door heel veel bedrijven en instanties gevolgd word. Ook twijfel ik weleens over de inhoud van mijn tweets. Hou ik het puur werkgerelateerd of blijft het een mengelmoes van werk en privé net als op dit weblog. Ach, het is een kwestie van personal branding begreep ik laatst van Tunske dus hou ik het nog even breed en open.

Uit de tweede oefening heb ik een klein onderdeel gehaald, namelijk of ik me bewust ben van mijn online gedrag. Daar durf ik volmondig JA op te zeggen. Het bovenstaande illustreert dat denk ik ook al. Ooit schreef ik op dit weblog (al in de lucht sinds mei 2005 ) dat ik voor het publiceren altijd bedenk of hetgeen ik schrijf ik ook in het echt zou durven zeggen. Dit is een stelregel die ik al jaren hanteer, bij alle social media uitingen. En dat werkt al bijna 10 jaar prima! Dat plus het regelmatig checken van je privacy lijken me de twee belangrijkste uitgangspunten bij het gebruik van online tools.

Bij de training Social Media voor studenten lieten we overigens altijd dit en dit filmpje zien, over bewustwording van je online privacy gesproken! Zo, nu ga ik mezelf maar weer eens Googlen :-)

Update: Facebook kent ook de zogenaamde lijsten. Die zijn echt de moeite waard om eens te checken. Want zo kun je bepalen welk bericht je met welke ‘vriend’ deelt, handig!

Foto via

