Dat was dip 1 #reflectieblog #mli

En Daniëlle, hoe gaat het met je #mli opleiding? Gisteren heb ik mijn eerste SB (studiebegeleiding) gesprek gehad en dat is een mooie gelegenheid om weer eens te bloggen over de studie.

Om maar met de deur in huis te vallen, bij de start van de herfstvakantie (die geen vakantie was op een dag na) was ik er even klaar mee. De combinatie werk/studie/privé is zwaarder dan ik me vooraf had voorgesteld. Het gaat dan niet eens zo zeer om de hoeveelheid uren die ik in de studie moet steken want die weet ik, op soms wonderbaarlijke wijze tevoorschijn te toveren (met maar 6 uurtjes slaap kom je een heel eind…), maar meer om het feit dat mijn hoofd nooit leeg lijkt. Het was altijd al vol (typisch vrouwendingetje?) maar nu was het wel erg extreem.
1838b109439e967f180fda0e63d454a7
Ik zat vast met mijn paper, had geen idee hoe ik de eerste schriftelijke feedback (en dat was best veel, sowieso slikken!) moest verwerken en hellup, over twee maanden is daar al de deadline. Verder is het voor mij als trainer, die niet verbonden is aan instituut, lastiger om aan praktijkvoorbeelden te komen. In LA2 moet er bijvoorbeeld een curriculum herzien worden en als je in het primaire proces werkzaam bent, is het ‘vinden’ van zo’n opdracht net iets gemakkelijker. Ook dat kost extra tijd en moeite en sleepte ik in mijn hoofd mee.

Gelukkig werd het toen herfstvakantie en kon ik lekker thuis werken en studeren waardoor ik een sowieso eens kon bijslapen en op mijn gemak alles kon uitzoeken. Na het verwerken van de feedback heb ik het stuk doorgestuurd naar een collega (die sindsdien gebombardeerd is tot mijn critical friend voor LA1) en daar heb ik vorige week een dik uur mee gepraat over ‘wat is goed’, ‘wat kan beter’ etc. En ondanks dat we twee dagen eerder alweer van start waren gegaan met LA5 I (schrijven van een onderzoeksvoorstel voor je praktijkgericht onderzoek in het tweede jaar, dat kan er ook nog wel bij in mijn hoofd…) was mijn hoofd daarna wel wat leger, gelukkig!

Neemt niet weg dat het paper nog steeds een moeilijk te nemen eerste horde is en dat bleek ook uit de gesprekken die we als 1e jaars vorige week met de 2e jaars studenten hadden. Een klein percentage haalt de eerste keer een voldoende of goed… Komende dagen eerst maar eens een zwik literatuur lezen en aan mijn theoretisch kader beginnen want feedbackmoment 3 staat gepland op 1 december en dat houdt concreet in dat ik over twee weken mijn ‘paper in wording’ moet insturen.
Be9ziqjCIAAaCxh.jpg large
De hierboven beschreven ‘dip’ kwam gisteren uiteraard ook in het eerste SB gesprek ter sprake en ondanks dat we eigenlijk andere dingen moesten bespreken (mijn leerdoelen voor dit schooljaar en mijn ingevulde nulmeting op de vier rollen waar binnen de MLI de focus op ligt) was hier gelukkig aandacht voor. Mijn SB begeleider was erg begripvol maar het is natuurlijk toch iets waar ik zelf mijn weg in moet vinden dus daar ga ik de komende weken stug mee verder…

Wat betreft de vier rollen sta ik wel nog aan het beginpunt van mijn ‘master’ zoektocht. Het voert te ver om hier alles te benoemen maar in mijn huidige functie zitten bepaalde rol aspecten nog niet verwerkt. Vooral wat betreft de excellente leraar moet ik nog heel wat leren want bijdragen aan het pedagogische en didactische klimaat binnen de school doe ik nu echt niet. Eigenlijk zoek ik vooral naar concrete onderwijservaringen en moet ik ook nog veel meer vanuit de theorie gaan werken inplaats van alleen op gevoel. De onderzoekende houding is er wel maar heeft een flinke oppepper nodig, werk aan de winkel dus!

De leerdoelen (daar kom ik later nog eens wat uitgebreider op terug) zijn nu vooral gefocust op het op een hoger niveau brengen van de theoretische kennis op het gebied van leren en leertheorieën, zodat ik toekomstige trainingen/scholingstrajecten vanuit een doordacht didactisch en onderwijskundig standpunt kan vormgeven (leerdoel gekoppeld aan LA1 en LA2). Verder wil ik graag meer ervaring op doen met het ontwikkelen/herontwikkelen van een curriculum of onderdelen daarvan (LA2). Wat betreft onderzoek doen hoop ik dat mijn literatuuronderzoek voor het paper (gekoppeld aan LA1) voldoende basis biedt om aan de slag te gaan met het onderzoeksvoorstel dat we dan weer voor LA5I moeten inleveren.

Maar nog veel belangrijker is, concluderend op basis van mijn dip (is die toch ergens goed voor geweest!) is dat ik uitga van mijn eigen kracht, mijn eigen weg zoek binnen de MLI en een goede balans weet te vinden tussen studie, werk en privé. Als het tussen de oren goed zit, kun je namelijk beter tegen een dip(je) dan dat je zwelgt in zelfmedelijden. Iets dat ik dan weer meegepikt heb van het college over positive psychology van een aantal weken geleden. Met andere woorden, op naar een growth mindset!

NB: Enkele tips van 2e jaar studenten: ‘hou je relatie goed (voor uithuilen)’, ‘gebruik je vakanties om je relatie op te peppen’, ‘incasseer de feedback vrolijk hoog zittend op je paard’, ‘ga ervan uit dat je geen enkel LA in 1x haalt’. Of dat soort tips goed zijn voor een growth mindset weet ik niet maar uiteindelijk was het toch een nuttige sessie hoor :-)

4 gedachtes over “Dat was dip 1 #reflectieblog #mli

  1. Join the club :-) Zo herkenbaar…..ik zit nu in 2e jaar, met onderzoek begonnen, weer aan de paper (nu groepspaper) schrijjverij, portfolio en lezen…lezen….lezen…
    Koester je momentjes, gebruik je blog om je gedachten op de een of andere manier te ordenen en maak grif gebruik van AL je critical friends….tel mij daar ook maar toe! ToiToiToi

  2. @Karin: Dank voor je reactie en dat je een van mijn critical friends wil zijn. Een groepspaper lijkt mij trouwens echt the horror, dat je dat hele proces door moet maken met medestudenten die daar allemaal anders mee omgaan.

  3. Haai D. Mooi en zo herkenbaar reflectieblog. Dat volle hoofd, is inderdaad wat voor mij deze MLI ook lastig maakt. Zeker als je straks tussendoor ook nog LA2 gaat doen, ben je weer met iets heel anders bezig. Dat constant schakelen verstoort voor mij het kunnen focussen, en dat is wel wat ik moet doen, sprak Pierre wijs afgelopen dinsdag ;) Ik sprak deze week met een andere (niet MLI) master student, die had eerst een pre-master (paar maanden) waarin academisch schrijven en statistiek aan bod kwam. Voor onderzoek was ook gewoon een periode van een paar maanden uitgetrokken. Dat zou wel helpen met focussen.
    Maar we zeuren niet, we helpen elkaar uit dipjes en we gaan vrolijk verder. Want leuk is het wel! Toch? ;)

    • Hé Judith, leuk is het zeker dus mekaar uit dipjes helpen lijkt me een prima idee. Als je erover doorpraat met medestudenten heeft iedereen ook wel ‘last’ van hetzelfde (in meer of mindere mate) maar in mijn leerteam is het nog niet echt onderwerp van gesprek geweest. Wel fijn dat ik via Twitter ook regelmatig dit soort reacties lees, dan voel ik me niet zo alleen ;-) Overigens krijg ik van collega’s van de dienst (waaronder ook Pierre) regelmatige goede tips dus dat helpt ook al enorm. Het is niet alleen maar kommer en kwel, gelukkig maar :-) Tot maandag!

Reacties zijn gesloten.