Gezien: Fish @ Kulturfabrik Krefeld 06/11/2014

Time flies…

Op Parkpop in juni 1993 zag ik Fish voor de allereerste keer live. Ik wist destijds dat hij de zanger van Marillion was geweest maar zijn solowerk kende ik destijds nog niet. Ik weet niet meer precies wat ik er destijds van vond maar het feit dat ik hem daarna nog heel vaak live zag geeft aan dat ik zijn solowerk erg goed vind. Overigens geldt dat ook voor de albums van Marillion waarop hij nog te horen is.
2014-11-06 20.37.43
Dankzij mijn weblog archief heb ik overigens nog twee concertverslagen kunnen terugvinden. De eerste dateert van 14 november 2005 en die ander van 9 oktober 2007. Dat was ook meteen de laatste keer dat ik hem live zag. In de reacties lees ik dan weer terug dat dit concert 14 was voor mij dus dat maakt het concert van donderdagavond in de Kulturfabrik in het Duitse Krefeld het 15e optreden. Waren dat destijds nog concerten waarbij twee albums van Marillion centraal stonden, gisteravond stond ‘A Feast of Consequenses’, alweer zijn 10e album, centraal.

Bij de eerste drie nummers was het nog even zoeken met het geluid (de zang stond wel erg hard) maar gelukkig werd dat later ruimschoots goedgemaakt. En als je net op tijd binnenkomt en meteen getrakteerd wordt op een ‘floydiaans’ gitaartje is dat sowieso plus 1. Het eerste kippenvelmoment was trouwens bij ‘Slainte Mhath’ (oud filmpje hier), dat blijft zo’n gaaf nummer! Maar net als in 2007 was het ook weer genieten van ‘Vigil in the Wilderness of Mirrors’, waarbij Fish vooraf een emotioneel betoog hield over van alles waar hij zich druk over maakt. En ja, mensen, we kunnen we de wereld veranderen als ‘voice in the crowd’. Mooi dat hij bij dit nummer de zaal in kwam en handjes kwam schudden met de crowd waaronder ondergetekende.

Uiteraard waren er meerdere monologen van Fish (dankzij een ‘Deutsche Freundin’ in een mengelmoesje van Duits en Schots, hoezo lastig te volgen?) variërend van ‘global warming’, ‘we are fucking up this planet’ tot een emotioneel verhaal over zijn grootvader die in de eerste Wereldoorlog gevochten heeft. Dat verhaal vormde overigens de opwarmer voor ‘High Woods’ afkomstig van het laatste album gevolgd door ‘Crucifix Corner’, ‘The Gathering’ en ‘The Leaving’ die samen een mooi geheel vormen. Erg gaaf!

Conclusie: het weerzien met Fish na 8 jaar was gaaf en het geeft aan dat deze man nog steeds niet klaar is met muziek maken en touren, mooi om te zien én te horen!

