Gelopen: Halve Marathon Eindhoven 12/10/2014

tussentijd 15Elke halve marathon heeft zijn eigen verhaal, zo ook die van afgelopen zondag.

Het was alweer mijn zesde deelname in Eindhoven maar voor loopmaatje Brigitte was het haar eerste keer. Wat heet, na een 5 km wedstrijd in april en een 10 km wedstrijd in juni was dit haar halve marathon debuut. Eindhoven is dan een goede keuze om diverse redenen. Een lekker vlak parcours, heel veel enthousiaste mensen langs de kant plus veel muziek (meestal niet mijn smaak want ofwel Nederlandstalig ofwel House maar goed, lopen moet ik toch) en een goede verzorging. Het was dit jaar wel extreem druk op het parcours vond ik. Het was in het begin slalommen en het was een verademing als we met zijn tweetjes eens lekker breeduit ons eigen tempo konden lopen.

Vooraf hadden we afgesproken dat ik sowieso bij haar zou blijven maar dat ze haar eigen tempo zou lopen op het moment dat ik het niet meer kon volgen. Tot 15 kilometer zijn we al slalommend bij elkaar gebleven waarbij ik wel af en toe het idee had dat we te snel van start waren gegaan. Maar de kilometertjes tikten lekker weg, de mensen langs de kant bleven enthousiast en tussen 10 en 11 kilometer stond mijn vaste bananenman Gerard die me net als de voorgaande jaren een reeds gepelde banaan mee gaf, heerlijk!

Net voor het 15 km punt (waar we trouwens 1:29:18 voor nodig hadden, nette tussentijd dus – zie ook foto) begonnen mijn benen ietsjes te protesteren en het leek me niet verstandig om bij Brigitte te blijven. Dus met een ‘ga jij maar vooruit’ namen we afscheid. Het grappige is dat ik haar tot circa 19 km (PSV stadion) in het vizier heb gehad.
medaille Op een gegeven moment zat er maar een paar meter tussen ons in dus af en toe schoot het wel door me heen dat als ik even zou aanzetten ik weer bij haar zou zijn. Maar ik ben, heel verstandig, mijn eigen tempo blijven lopen. Dat resulteerde in een finishtijd van 2:04:15 (vorig jaar 2:08:11) terwijl Brigitte bij haar debuut 2:03:10 liep. Net als vorig jaar lukte het ook nu weer om de laatste kilometers te versnellen waarbij alleen de eerste kilometer iets boven de 6 minuten was. De rest zat er allemaal onder, me happy!

Ik ben niet alleen blij met mijn eigen tijd (want wellicht zit er ooit nog weleens een tijd van onder de 2 uur in) maar vooral trots op Brigitte. Ze heeft de afgelopen maanden heel hard getraind en buiten een rondje samen heeft ze vooral in haar eentje gelopen. Haar doel, uitlopen, heeft ze grotendeels gehaald. Enne, na de finish riep ze meteen dat nog een keer wilde en dan graag onder de 2 uur. Dat hoor ik natuurlijk graag! Overigens riep ik na mijn 1e halve ‘dat doe ik NOOIT meer’… Maar liep 2,5 maand later al mijn tweede :-)

Een geslaagde dag mede dankzij de goede zorgen van mijn werkgever Fontys die op korte afstand van de finish weer een ruimte had geclaimd waar mijn collega’s en ik ons konden omkleden en waar we onze spullen mochten achterlaten. Top! Net als de al eerder genoemde verzorging onderweg want die was ook grotendeels in handen van studenten van de Fontys Sporthogeschool. Het was dus Denk Groter in allerlei opzichten afgelopen zondag!

NB: In 2009 liep ik mijn snelste halve ooit. Met haas Maurice kwam ik over de finish in 1:49:03 en die tijd komt nu erg buitenaards op me over. Was ik ooit zo snel? Gemiddeld 11.6 km en 5.10 minuut per kilometer, WOW…

8 gedachtes over “Gelopen: Halve Marathon Eindhoven 12/10/2014

  1. Gefeliciteerd met je sportieve prestatie! En de zin “Het was dus Denk Groter in allerlei opzichten…. Groter denken zouden meer mensen moeten doen! @AmmerSas

    • Geen idee nog. De volgende is namelijk mijn 10e en die wil ik graag lopen in een Europese stad waar ik nog niet geweest ben. Eens kijken of Eindhoven dan nog in de planning past :-)

    • Je werd gemist Tiny en bij het PSV stadion (daar stond je vorig jaar) heb ik nog even aan je gedacht. Onderweg trouwens ook toen ik een mevrouw passeerde in een rood Keien shirtje. Dus je was er niet maar toch weer wel!

  2. Je hebt een prima halve gelopen en Brigitte heeft het ook uitstekend gedaan. Jullie hebben een jaar de tijd om je op de volgende start in Eindhoven voor te bereiden, de doelen zijn gesteld.
    Het zou leuk zijn indien jullie bij de 1:55 groep kunnen aansluiten ;-)
    Beiden gefeliciteerd met jullie prestatie.

Reacties zijn gesloten.