Testing 1 2 3 Studygrasp

Een paar maanden geleden las ik op Pierre’s blog over Studygrasp, een betaalde applicatie die studenten helpt met het plannen van hun studie. Ondanks dat ik mezelf een héle goede planner vind (jaja, ik word ook wel miss Planning genoemd) werd ik toch nieuwsgierig want met het oog op de #mli studie is alle hulp welkom. Studygrasp is overigens gericht op studievaardigheden voor 1e jaars HBO studenten die net van de middelbare school komen. Voor hen is de overgang groot en Studygrasp kan je helpen met het ordenen van je activiteiten, het vinden van een voor jou geschikt ‘studeer’ ritme maar gaat ook in op bijvoorbeeld het opdelen van taken als je in mijn geval een paper moet schrijven.
Schermafdruk 2014-10-10 12.28.13
De afgelopen weken heb ik Studygrasp getest en na het invullen van het rooster (dat trouwens een hele klus is omdat je taken, vakken, tijden en leslokalen allemaal moet invullen) kun je meteen aan de slag. Omdat we bij de #mli werken met leerarrangementen die hele blokken vullen op een maandag is dat rooster overigens niet hetgeen waar ik het vaakst gebruik van heb gemaakt. Ik kan me voorstellen dat je met veel vakken op een dag blij bent met je rooster op overzichtelijke wijze in Studygrasp maar voor LA 1 op maandag van 13.30 u. – 20.30 u. is dat niet echt noodzakelijk.
Waar ik wel veelvuldig gebruik van heb gemaakt is het invoeren van deadline en doelen en daar word je dan ook netjes op geattendeerd via een e-mailtje. Je kunt dit vergelijken met de agenda- of takenfunctie in Outlook waar je door middel van een pop-up geattendeerd wordt op ‘iets’ dat je moet doen.

Helpen met plannen doet Studygrasp ook want je kunt veel tips en een help functie oproepen. Als je een deadline of doel behaald hebt, wordt tevens gevraagd of de tijd die je hiervoor ingeschat had voldoende was. Als je 5x achter elkaar moet concluderen dat je te weinig tijd had ingepland kun je daar als student natuurlijk wel je voordeel mee doen AKA volgende keer meer tijd ervoor inplannen. De reactie als je iets niet hebt uitgevoerd was trouwens standaard ‘volgende keer beter’. Dat mag wat mij betreft wel een stuk scherper geformuleerd worden. En naarmate je vaker aanklikt dat je iets niet gedaan hebt, zou dat steeds scherper mogen als je begrijpt wat ik bedoel…

Studygrasp heeft ook nog een ‘studiemaatjes’ functie maar die heb ik helaas niet kunnen testen omdat geen van mijn studiemaatjes dit programma gebruikt. Als je klasgenoten ook Studygrasp gebruiken kun je namelijk zien waar zij zich mee bezig houden en het is mogelijk kennis te delen, overzichten te (her)gebruiken én samen te werken. En vooral dat laatste lijkt me nou een interessante optie want als student loop ik tijdens mijn #mli studie na korte tijd al tegen de fikse beperkingen van systemen zoals Sharepoint en Netschool aan (wie niet hè?!).

Voor types die al goed kunnen plannen is Studygrasp niet echt een aanvulling, ik heb voldoende aan mijn eigen agenda. Maar goed, ik behoor ook niet echt tot de doelgroep en ik kan me voorstellen dat het voor nieuwe studenten een handig hulpmiddel is, zeker als ze kunnen samenwerken met hun medestudenten. Dus instituten die aan de slag willen met studievaardigheden zouden zeker eens contact moeten opnemen voor de mogelijkheden. Je kunt Studygrasp overigens 30 dagen testen, check de website voor meer informatie.

NB: Ik heb deze site overigens iets langer mogen testen waarvoor dank!

