De #MLI stand van zaken na vier weken

Na de eerste blogpost ben ik wat betreft MLI postjes even stil gevallen maar na vier weken is het wellicht leuk om weer eens een stand van zaken te geven. Waar heb ik me de afgelopen weken zoal mee bezig gehouden op de maandag op school en in mijn studie uurtjes thuis?

Leerarrangement 1 Zin in Leren is nu volop aan de gang. We hebben inmiddels een aantal hoorcollege’s gehad over leertheorieën (denk aan behaviorisme, cognitivisme en constructivisme) en diep en oppervlakkig leren. Voorafgaand aan beide college’s moesten we literatuur lezen en in de hoorcollege’s werd daar op teruggegrepen. De artikelen werden daar samengevat, je kreeg extra informatie, er vond discussie plaats (volgens welke leertheorie is jouw les opgebouwd?) en onze kennis werd (anoniem) getest via Socrative. Dan weet je weer welk stukje je nog eens moet overlezen.

En als je dan de literatuur leest en filmpjes kijkt over leertheorieën kom je af en toe iets tegen dat je al eens gezien hebt maar waarvan je niet wist dat je dit ooit aan je studie zou kunnen koppelen :-)

Het bijzondere is dat je tijdens LA 1 dus ook geconfronteerd wordt met je eigen leerstijl, hoe pak je zelf het voorbereiden op zo’n college en het lezen van een bulk artikelen aan? Ik ben nog een beetje zoekende want de perfectionist in mij zegt dat ik alles van A tot Z moet lezen maar dat gaat niet lukken met zoveel literatuur. Daarbij vind ik het ook belangrijk dat ik via een mindmap een handige samenvatting maak en ook daar gaat veel tijd in zitten. Ok, leerpuntje 1: leerstrategie wellicht op (korte) termijn aanpassen :-)

In LA 1 staat overigens ook het te schrijven paper centraal. In dat paper beschrijf je een praktijkprobleem dat je onderzocht hebt door middel van uitgebreid literatuuronderzoek. Ondanks dat ik komende maandag al een ‘elevator pitch’ mag houden waarin ik in 2 minuten mijn probleem mag toelichten maar tevens moet aangeven hoe ik de probleemanalyse ga vormgeven en hoe ik tot mijn onderzoeksvraag ben gekomen. Tot dusver zit ik, ondanks alle handige hulpmiddeltjes die ons vanuit de MLI aangereikt zijn én een gesprek met collega Pierre, nog steeds een beetje in de brainstorm fase… Ik wil me graag focussen op MOOCs en het feit dat maar weinig cursisten een MOOC afronden. Dat wil ik koppelen aan de onderwijskundige visie (of het ontbreken daarvan) die ontwikkelaars voor ogen hebben bij de ontwikkeling van de MOOC. Ook hier ben ik nog zoekende maar ik krijg na maandag hopelijk voldoende feedback, feed up en feed forward van mijn ‘paper begeleidster’ Ankie zodat ik in ieder geval voor 10 oktober een gedegen probleemanalyse en onderzoeksvraag kan inleveren…
5765576376_7023f352f9_z
Deze week is het trouwens Leerteam week. Samen met vijf andere klasgenoten vorm ik een leerteam en we mochten ons vandaag in het kader van de Oriëntatiefase (de OenI fase) buigen over een nulmeting (waar sta ik en welk niveau heb op de diverse rollen binnen de MLI?), een leeragenda en de doelen die we ons stellen. De meting moet ook ingevuld worden door een collega en/of leidinggevende en het vormt samen met je leeragenda je MLI ontwikkelingstraject dat uiteindelijk, samen met een aantal andere summatieve momenten, moet leiden tot dat felbegeerde master papiertje. Het ‘waar sta ik nu?’ heb ik wel voor ogen maar het ‘waar wil ik naar toe?’ en ‘hoe ga ik dat doen?’ nog niet helemaal. Daar volgt wellicht later nog een apart blogje over. Dat kan ik dan later ook mooi als bewijsmateriaal gebruiken :-)

Anyway, ik vind de studie leuk en interessant en heb gemerkt dat ik er ook in mijn werkzaamheden wel degelijk iets aan heb maar het moet wel nog een beetje gaan leven. Hoe ik het nog meer kan laten inpassen in mijn werkzaamheden als trainer en hoe ik de link kan leggen tussen de theorie die ik leer en de (dagelijkse) praktijk. En binnen zitten met mooi weer en studeren zoals gisteren vind ik ook lastig :-)

Wat ik trouwens erg fijn vind is dat er al een aantal mensen hun hulp hebben toegezegd. Pierre heeft al een uurtje zijn gedachten laten gaan over MOOCs, Janneke bood aan om mee te denken over een onderzoeksvraag, leerteam maatje Pauline had vandaag een artikel voor me meegenemen dat ging over Blended Learning en last but not least, alle collega’s van de dienst die al toegezegd hebben dat ze stukken willen tegenlezen en me van feedback willen voorzien. Echt top! Hopelijk hoef ik jullie niet al te vaak lastig te vallen :-)

NB: Foto ‘Paper Chase’ via

2 gedachtes over “De #MLI stand van zaken na vier weken

  1. Goed bezig D.! Herkenbare zoektocht. Fijn dat je al hulptroepen om je heen hebt verzameld. Koester je supporters en je critical friends, je hebt ze hard nodig! :) Mag je mij ook bij rekenen hoor ;)

Reacties zijn gesloten.