Bezocht: studieochtend over auteursrecht voor informatiespecialisten 25/09/2014

Auteursrecht? Een lastig complex onderwerp dat heel veel grijze gebieden kent. Dat is eigenlijk mijn conclusie na het bezoeken van de studieochtend voor informatiespecialisten over dit onderwerp. Mijn OenO collega’s hadden een gevarieerd programma samengesteld dat onder andere ingevuld werd door een aantal externe sprekers.

Als eerste mocht Martin van Geffen van Videma zijn verhaal vertellen. In het kort: Videma en Filmservice regelen de rechten voor onder andere grote spelers zoals Disney, Fox, Warner maar ook kleinere organisaties zoals Cinéart. Videma bemiddelt voor ze en regelt of jij bijvoorbeeld een film mag laten zien in je kroeg of in het buurthuis maar de rechthebbenden mogen dat recht altijd herroepen. Diezelfde rechthebbenden krijgen twee keer per jaar de royalty’s uitgekeerd.
Videma biedt de rechthebbenden een portal aan waarop ze diverse gegevens / informatie kunnen zien over hun films.

Bij tv rechten werkt het weer anders en deze leveren inmiddels ook meer op dan film. De royalty’s worden bijvoorbeeld maar een keer per jaar uitgekeerd waarbij een extern bedrijf aan de hand van kijkcijfers en duur van de uitzending uitrekent hoeveel er uitbetaald moet worden.

De doelgroepen van Videma zijn onder andere onderwijs, defensie, bibliotheken, justitie, horeca, fitnesscentra etc etc. Maar ze komen ook in beeld bij EK’s en WK’s voetbal want dan worden massaal overal schermen geplaatst. Dus dan gaan ze als een echte ‘kijk politie’ op zoek naar café’s die bijvoorbeeld wel grote schermen geplaatst hebben om wedstrijden uit te zenden maar die daar dan niet voor betaald hebben. Kassa!

Voor de HBO raad en dus het onderwijs is er een aparte regeling waarbij een bepaald bedrag per student betaald wordt voor tv- en film rechten. De opgaaf van studentaantallen worden doorgegeven door de HBO raad.

Daarna was het de beurt aan Eddy Dijkstra van het Service Centrum auteurs-en naburige rechten (SCAN). Dit servicecentrum is opgericht in 2007 en verzorgt namens Buma en Sena de buitendienst. Deze buitendienst acteert in kantoren, winkels, vliegtuigen, horeca, media en nieuwe media en doet zeg maar de administratieve afhandeling voor Buma en Sena. Wat is het verschil tussen Buma en Sena? Zie deze link.

Wat me na twee sessies reeds duidelijk was, dit is complexe materie, alleen al over het verschil tussen Buma en Sena kun je een hele blogpost schrijven.
9596171785_477f8433f3_o
Eddy gaf trouwens nog een leuke link door namelijk ‘Muziek werkt‘ waarbij je bv tips krijgt om te zien of je optimaal gebruik maakt van je muzikale voorzieningen.

Persoonlijke note: wachtmuziekjes aan de telefoon mogen wat mij betreft meteen afgeschaft worden! Ik bedoel, als je als artiest hiervoor ‘uitgekozen’ wordt, dan kun je maar beter meteen stoppen met muziek maken.

Ijsbrand Buys Ballot van Stichting Pro mocht als laatste in de rij van externe sprekers iets vertellen over Stitchting Pro. Zijn Prezi staat trouwens openbaar op het internet onder de licentie ‘public and resuable’, ik zou zeggen, doe er je voordeel mee :-) Stichting Pro is vooral bekend van de readerregeling en kent een administratieve én een controlerende functie. Belangrijkste ingrediënten van de readerregeling:

Een bedrag per jaar per hogeschool als afkoopsom. Gelden worden uitgekeerd aan de uitgeverijen. Dit gaat met name over korte overnames. Maar bijvoorbeeld 50 pagina’s van een titel is dan weer een lange overname en dat moet specifiek aangevraagd worden en wordt direct uitgekeerd aan de rechthebbende. Uitgevers bepalen zelf hoe ze de ontvangen gelden weer verdelen onder hun auteurs.

De readerregeling kent minimale adminstratieve lasten waaronder: uploaden digitaal bewijsexemplaar via portal PRO, bronvermelding bij elke overname maar PRO wil ook graag een gastaccount op elo of intranetomgeving mét tot toegang tot alle opleidingen en vakken.

De voorwaarden voor papier gelden ook voor digitaal maar check dan wel altijd wat de bron is, welke gebruiksvoorwaarden er zijn en hoe groot is het stuk dat je wil gebruiken.

Er komt overigens een nieuwe readerregeling in 2015 na evaluatie van de huidige afspraken. Er wordt daarbij ook input gevraagd van Auteursrechteninformatiepunten, de zogenaamde AIP’s.

Waarmee een mooi bruggetje te maken is naar de rest van het programma van die ochtend. Collega’s Astrid (juriste) en Bianca vertelden over de totstandkoming van het Auteursrechteninformatiepunt van Fontys (link is ook Fontys only) en Astrid ging nog specifiek in op de jurisische aspecten van werk dat je bijvoorbeeld als Fontys docent of Fontys student maakt. Linkt naar artikel 39 van het studentenstatuut.

Het Fontys AIP is er voor algemene informatie, fungeert als vraagbaak, geeft op aanvraag trainingen, organiseert informatiebijeenkomsten en voert adviesgesprekken. Met andere woorden, Fontys moet de spelregels zoals die geschetst zijn door de sprekers van die ochtend naleven maar hoe komt dat bij de docent. Maak daarvoor zeker gebruik van het AIP.

De ochtend werd afgesloten met een aantal praktijkcasussen (belangrijkste conclusie als je een vraag krijgt over auteursrecht, vraag door en zorg dat je de vraag helder hebt anders kan het AIP of een jurist je niet voorzien van de juiste antwoorden) en een lekkere lunch. Bij mij overheerste het gevoel dat ik hierboven ook al beschreef: Auteursrecht? Een lastig complex onderwerp dat heel veel grijze gebieden kent. Ik ben dus heel blij met de oprichting van het Fontys AIP. Maak er gebruik van als je als Fontys medewerker of student vragen hebt, ze zijn er klaar voor!

NB: Om het risico te vermijden dat er een boze fotograaf op mijn stoep staat heb ik een oude foto van mezelf bij deze blogpost geplaatst. Ooit gepubliceerd op Flickr onder deze Creative Commons licentie. Met andere woorden: je bent vrij het werk te delen — te kopiëren, te verspreiden en door te geven via elk medium of bestandsformaat onder de voorwaarden dat je aan naamsvermelding doet, je het werk niet commercieel gebruikt en je er geen afgeleide werken van maakt.

Advertenties