Impressie van drie dagen Londen in een blogpost

10325714_10203398534100268_917892968528103943_nHet afgelopen weekend bracht ik door in Londen, de stad waar ik al zo vaak ben geweest om te shoppen, concerten te zoeken, voetbalwedstrijden te bekijken of om er een marathon te lopen. Ik vermoed dat dit bezoekje nummer 27 of 28 was. Londen blijft fascineren en zelfs bij dit bezoek heb ik weer wijken bezocht waar ik nog nooit eerder was.

De aanleiding voor het bezoek was overigens het British Summer Time Festival in Hyde Park op zaterdag 5 juli. Mijn grote held Graham Coxon trad daar op samen met een handjevol andere leuke Engelse bandjes als één groot voorprogramma van The Libertines.

De meeste bands die op mijn ‘to see’ lijstje stonden voor die zaterdag had ik overigens al een of meerdere keren gezien maar de hoofdact nog nooit. Die zou ik dan mooi kunnen meepikken. Met de nadruk op ‘zou’ want de twijfel sloeg al toe nadat ik in het tijdschema gezien dat ze 20.45 u. Engelse tijd zouden starten. Inderdaad, een kwartier voordat het Nederlands elftal moest aantreden tegen Costa Rica. Aangezien Graham daarvoor zou optreden, lukte het me nooit om op tijd in een pub te zijn.
10471504_10203398534420276_3630663472570235546_n
What to do what to do? Uiteindelijk hoefde ik niet te kiezen want 1,5 uur voordat Graham het podium van een theatertje in Hyde Park zou betreden bleek dat alle optredens aldaar afgelast waren in verband met een technisch defect aan de vloer die daardoor niet meer veilig zou zijn. Nou ja zeg, reis je helemaal vanuit Nederland naar Londen om je held te zien, krijg je zoiets voor je kiezen. Aangezien de sfeer op het festival ook al niet zo mijn ding was, mede omdat Engelse festivalbezoekers voornamelijk aanwezig lijken te zijn om flink dronken te worden, besloot ik niet meer op The Libertines te wachten maar richting hotel te gaan om aldaar in de buurt een pub te zoeken. En zo bevond ik me krap 10 minuten voor de wedstrijd in een vrijwel lege pub in Whitechapel vergezeld van een pint cider en mijn twee gelukshamstertjes. De rest is geschiedenis :-)
1512470_10203387869313655_5972692755592572958_n

Maar wat heb ik voor de rest nog gezien en gedaan in Londen?

Op vrijdagmiddag bezocht ik voor het eerst sinds jaren weer eens The British Library. Deze nationale bibliotheek is vrij toegankelijk en je kunt er een blik werpen op The Kings Library, een hapje eten en een tentoonstelling bezoeken. Je kunt helaas geen gebruik maken van een ‘reading room’ maar als je een speciaal pasje aanvraagt krijg je zelfs dat als ‘gewone’ bezoeker voor elkaar. Ik deed het een aantal jaren geleden, puur om een keer zo’n ‘reading room’ van binnen te zien. Leuk voor bibliofielen, zeker als je met de Eurostar reist want de bibliotheek ligt pal naast aankomststation King’s Cross St Pancras.
10351962_10203398532780235_6767046990012163132_n
Op zaterdagochtend nam ik de metro vanaf Whitechapel om een halte later uit te stappen bij Aldgate East. Vanaf daar bezocht ik Brick Lane en de bekende Old Spitalfields Market. Bijzondere wijk met, naast die grote markt, ook veel kleine winkeltjes waaronder een Dr. Martens winkel. Altijd leuk maar slecht voor mijn bankrekening :-)

Daarna door naar The London Eye, het grote hoge reuzenrad waarin je over heel Londen en omgeving kunt kijken. Tip: stap uit bij metrostation Embankment en loop even binnen bij Victora Embankment Gardens voordat je over de voetgangersbrug naar het reuzenrad loopt. Een oase van rust in dit drukke gedeelte van Londen. Aan de kant van de London Eye is er daarna weer voldoende te beleven inclusief straatmuzikanten en levende standbeelden.

Het kaartje voor The London Eye kocht ik overigens in de voorverkoop inclusief ‘fast track’ garantie. Je staat dan maar maximaal 15 minuten in de rij voordat je in een cabine plaats mag nemen. Het kost wat extra maar toen ik de reguliere rij zag was ik alleen maar blij. Het ritje zelf duurt ongeveer een half uur en ondanks dat het bewolkt weer was, vond ik het de moeite waard. Het is een imposant gevaarte en de doorzichtige capsules zijn al een mooi object op zich.
1909756_10203398537900363_6164164135032406043_n
Op de derde en laatste dag nam ik een rechtstreekse metro van Whitechapel naar Kew Gardens. Een bezoek aan deze botanische tuinen stonden al lang op mijn verlanglijstje en eindelijk had ik er de tijd voor. Voor de tip van Ingeborg, ‘Bezoek dan meteen Richmond, had ik helaas geen tijd maar dat komt vast nog wel een keer. Sowieso moet ik nog een keer terug naar Kew Gardens want na 3,5 uur slenteren heb ik pas de helft van de tuinen gezien. Kew Gardens is groot, heel groot en trekt veel bezoekers en toch kun je er met gemak rustige plekjes vinden, heel fijn. Ik beklom de 253 treden naar de top van de Pagoda (ook het ticket hiervoor kun je in de voorverkoop via internet al kopen net als het reguliere ticket voor de tuinen), bezocht Kew Palace en The Royal Kitchens, bevond me op 18 meter hoogte tussen de bomen dankzij de Treetop Walkway en genoot van prachtige waterlelie vijvers, hoge bomen, tropische regenwouden en rozentuinen en wat al niet meer. Aanrader!

Een kleine foto impressie vind je in de blogpost. Het was weer genieten na een afwezigheid van dik drie jaar, dank je Londen!

4 gedachtes over “Impressie van drie dagen Londen in een blogpost

  1. Kew gardens moet ik toch ook eens bezoeken! En thanks voor de tip van de Victoria Embankment gardens, die tuinen kende ik nog niet. Wel ontzettend balen dat Graham niet doorging, maar gelukkig had je genoeg andere leuke dingen gepland.

    • Zeker doen! Er is wel een nadeel, de aanvliegroute van Heathrow ligt er vlak boven dus je hoort en ziet regelmatig laag overvliegende vliegtuigen. Oh ja, de gebouwen doen soms wat gedateerd aan (Kew Gardens is natuurlijk ook al wat ouder) maar dat vond ik ook wel weer wat hebben.

    • Oh ja, op mijn Facebook pagina staat ook een fotootje van Victoria Embankment Gardens. Toevallig is die gesneuveld bij de selectie voor deze blogpost.

  2. Pingback: While running… (26 t/m 28 ) | Danielle's blog

Reacties zijn gesloten.