Hé ho, let’s MOOC! Understanding Research Methods / week 5 en verder…

2014-07-05 12.54.16Tja, daar zit je dan met je goede gedrag in week 5 en verder van Understanding Research Methods

Schreef ik 29 juni nog dat ik een week later terug zou komen op het uiteindelijke onderzoeksvoorstel van maximaal 1200 woorden, blijk ik dat dus niet gedaan te hebben en nog veel ‘erger’, de deadline van 7 juli (gisteren dus!) heb ik ook niet gehaald. De andere deadlines had ik altijd twee of drie dagen vooraf in mijn agenda staan maar door het weekendje Londen had ik dat bij deze huiswerkopdracht niet gedaan. De vrije maandag ging op aan andere zaken en gisteravond kwam ik erachter dat de deadline bijna verstreken was. Ik ben niet eens meer aan mijn voorstel begonnen… Met andere woorden: No work was submitted before the submission deadline. You will not be able to evaluate the work of your peers or receive an evaluation.
2014-07-05 12.04.22
Aan de ene kant zuur want dat bewijs van deelname wordt alleen verstrekt als je alle opdrachten op tijd hebt ingeleverd maar verloren tijd was het toch niet helemaal. Ik heb in ieder geleerd dat ik nog beter moet plannen en weekendjes weg niet geschikt zijn om aan een onderzoeksvoorstel te werken (in de Eurostar op weg naar Londen en terug gaf ik uiteindelijk toch de voorkeur aan het lezen van thrillers en het luisteren van muziekjes). Maar serieus, de ervaring met deze eerste ‘echte’ MOOC beviel prima al had ik natuurlijk wel wat kritische opmerkingen in week 3.

Maar mijn totaal indruk van deze Coursera course was uiteindelijk best goed mede dankzij het feit dat het merendeel van de aangeboden literatuur van een goed niveau bleek te zijn en de filmpjes duidelijk en niet te lang waren. Men kwam meteen ‘to the point’, erg knap gedaan met toch een complex onderwerp.

De peer reviews vond ik een aardige tool maar het was jammer dat een aantal cursisten dit niet serieus namen. Wat dat betreft was de feedback die ik kreeg van de docenten tijdens de betaalde Educause short course over het ontwerpen van een MOOC van een hoger niveau.
2014-07-06 12.49.24
Wat ik bij Coursera vooral erg handig vind, is de online leeromgeving. Je kunt altijd weer terug naar je eerdere gevolgde cursussen en het materiaal blijft daar ook na afloop van de cursus beschikbaar.

NB: De foto’s bij deze blogpost zijn gemaakt tijdens het weekendje Londen waar ik het over had. De eerste is van Victora Embankment Gardens, een rustpunt midden in de drukte bij stations Embankment en Charing Cross.De tweede is een van de vele uitzichten vanuit de London Eye. De laatste foto is genomen in de prachtige botanische tuinen van Londen, Kew Gardens. Als je meer wil zien, klik ze dan groter.

