Hé ho, let’s MOOC! Understanding Research Methods / week 3

Time flies when you’re having fun :-) dus week 3 van de Coursera cursus ‘Understanding Research Methods’ loopt tegen het einde aan. Tijd voor een nieuwe blogpost!

Voordat ik week 3 beschrijf eerst nog even een korte terugblik op week 2 waarin we als cursist een van de gelezen artikelen kort moesten samenvatten met daarbij in ons achterhoofd de relatie tot de onderzoeksvraag. Ik kreeg goede en nuttige feedback vooral via het open forum (hier komt je assignment te staan na de deadline zodat iedereen erop kan reageren) maar het is nu al de twee keer voorgekomen dat ik via het ‘officiële’ kanaal een leeg veld als feedback krijg. Een cursist is verplicht om op twee andere assignements te reageren maar blijkbaar kun je dan het feedback veld leeg laten. Dan lijkt het net alsof je feedback gegeven hebt maar dat is dus niet zo. Jammer want ik schiet er zo niets mee op! Doe het goed of doe het niet maar zo denkt blijkbaar niet iedereen.

Verder ben ik tevreden met het verloop tot dus ver. De filmpjes zijn nog steeds van goede kwaliteit, helder en to the point en vooral niet te lang en de aangeboden literatuur is ook van goede kwaliteit (soms wel wat oud want een artikel waarin databanken als nieuwtje in de bibliotheek worden beschouwd… tja!).
Ik kom, naast de opdrachten die we digitaal moeten aanleveren, verder helaas niet toe aan extra discussies. Dat vind ik jammer maar heeft puur te maken met te weinig tijd en andere prioriteiten stellen (vooral dat laatste…). Tot dusver vind ik het leuk om te doen en heb ik ook al wat geleerd (ook niet geheel onbelangrijk) en ben ik ook nog steeds gemotiveerd om het einde te halen.

Back to business!
klok
Na het formuleren van de onderzoeksvraag in week 1 en het belang van literatuuronderzoek in week 2 werd deze week aandacht besteed aan plannings- en managementvaardigheden. Om precies te zijn, het belang ervan voor een goed literatuuronderzoek. Doel: bewust worden van het belang van plannings- en managementvaardigheden in relatie tot kritisch denken voor je literatuuronderzoek.

We moesten wederom een aantal filmpjes bekijken en een hoofdstuk uit een boek lezen: Tracy Bowell and Gary Kemp, Critical Thinking, 3rd Edition (Routledge 2009). Chapter 1 ‘Introducing Arguments’, pp. 3-26. Hieronder weer puntsgewijs een aantal zaken die ik opgepikt hebt uit de filmpjes:

– Timemanagement is een van de belangrijkste vaardigheden tijdens een literatuuronderzoek.
– Literatuuronderzoek staat of valt met goed timemanagement.
– Tijdens literatuuronderzoek is een 9-5 mentaliteit niet voldoende.
– Literatuuronderzoek neemt altijd meer tijd in beslag dan je denkt, hou daar rekening mee.
– Literatuuronderzoek staat of valt met je planning.
– Maak overal een citatie van ook al is de gevonden literatuur niet direct relevant. Als je het later wel nog wil gebruiken, ben je er blij mee.
– Veel mensen denken dat ze deze vaardigheden (soft skills) bezitten maar dat is vaak niet zo.
– Zonder goede planning gaat het al snel mis met je onderzoek.
– Produceer veel concepten en plan daar veel tijd voor in, het zal het uiteindelijke product ten goede komen.
– Probeer efficiënt te zijn, ook in de andere belangrijke dingen in je leven. Als je andere dingen goed kunt organiseren, kun je dat met literatuuronderzoek ook doen. (NB: Als ik een ding goed kan is het plannen, hopelijk heb ik daar bij de MLI studie profijt van…).
– Het is belangrijk om zicht te houden op de voortgang en actie te ondernemen als iets niet loopt of teveel tijd gaat kosten.

Wat ik miste in de filmpjes waren tips hoe je beter kunt organiseren en plannen in het kader van je literatuuronderzoek. De enige tip was dat je meer tijd moest inplannen dan dat je in gedachten had.

Mijn hoop was dat in de aangeboden literatuur tips gegeven zouden worden maar het bleek een hoofdstuk uit een boek te zijn dat dieper inging op kritisch denken en het gebruik van argumenten in taal om mensen te overtuigen? Euh? Ik moet bekennen dat ik het artikel niet helemaal gelezen heb omdat mij het nut ervan gedeeltelijk ontging, zeker in relatie tot het onderwerp en en het doel van deze week. En het assignement van deze week is dan ook nog dat ik mijn gedachten over deze artikel moet samenvatten in 200 woorden. Hellup! Ik ga daar vandaag nog eens goed over nadenken want ik kan er weinig tot niets van brouwen tot dusver. Vermoedelijk focus ik me op het kritisch denken gedeelte uit het hoofdstuk want daarmee kan ik nog wel een link leggen met de doelstelling van deze week. Gelukkig is de deadline pas over twee dagen…

See you next week :-) waarin aandacht wordt besteed aan de vraag hoe je op het einde van een project weet of je een goede onderzoeker bent geweest?

De foto is trouwens afkomstig van Pixabay, een site waar je heel veel rechtenvrije afbeeldingen kunt vinden (niet allemaal gratis, dat is wel weer jammer). Met dan aan Raymond Snijders voor de tip.

Een gedachte over “Hé ho, let’s MOOC! Understanding Research Methods / week 3

  1. Pingback: Hé ho, let’s MOOC! Understanding Research Methods / week 5 en verder… | Danielle's blog

Reacties zijn gesloten.