Pinboard testing 1 2 3

Al sinds de opkomst van WEB 2.0 ben ik een groot liefhebber van zogenaamde social bookmarking sites. Dit zijn sites waar je je internet favorieten via een cloud toepassing opslaat. Je bent dus niet meer afhankelijk van een pc maar je kunt via zo’n site vanaf je laptop, tablet of telefoon al je internetfavorieten raadplegen.
Het gebruik van een social bookmarking site betekent overigens niet dat ik geen internetfavorieten meer heb (sites die ik dagelijks gebruik staan gewoon in mijn favorieten balkje in Firefox) maar denk bij social bookmarking meer aan sites, blogberichten, nieuwsartikelen etc die ik tegenkom en waar ik ooit nog eens wat mee wil. Een soort krantenknipsel archief maar dan digitaal.

Inmiddels heb ik al Connotea, Delicious én Diigo ‘versleten’ en sinds vorige week ben ik geswitcht naar Pinboard. Waarom?

Als ik goed in mijn geheugen graaf ben ik ooit van Delicious naar Diigo overgestapt omdat eerstgenoemde er mee zou gaan stoppen (de site bestaat overigens nog steeds) maar de laatste maanden ergerde ik me mateloos aan de pop up reclames bij Diigo en vorige week vroeg ik daarom terloops op Twitter of iemand een goed alternatief had. Dymphie reageerde vrij snel en kwam op de proppen met Pinboard dat weliswaar niet gratis (je betaalt een eenmalige bijdrage van $ 10,40) maar wel reclamevrij is en de slogan ‘social bookmarking for introverts’ hanteert. Mooi bedacht nietwaar? Na het bekijken van een korte tour besloot ik de gok te wagen en het benodigde entreegeld te betalen.
pinboard
Na een paar uurtjes spelen ermee kan ik alleen maar tevreden zijn. Reclamevrij, geen poespas, simpele (eigenlijk gewoon saai en sober dus) vormgeving, heldere uitleg en diverse mogelijkheden om internetfavorieten privé op te slaan of publiek te delen. En dat laatste is natuurlijk wel de bedoeling van social bookmarking. Je kunt favorieten delen, beschrijvingen en tags toevoegen, op diverse manieren je favorieten filteren, zoeken in je eigen favorieten en die van anderen (mits ze publiek staan). Het is zelfs mogelijk om favorieten van andere gebruikers direct naar je eigen Pinboard te kopiëren inclusief beschrijving en tags. Ben je geïnteresseerd in de meeste populaire of de meest recent opgeslagen publieke url’s? Ook die vind je terug met een druk op de knop. En uiteraard is er een importmogelijkheid vanuit de al eerder genoemde Diigo en Delicious, zodat je je eerder bewaarde favorieten niet allemaal opnieuw handmatig hoeft toe te voegen.

Extra handig: je kunt naast url’s ook notities opslaan. En heb je een fijne url gevonden die je nog niet of nog niet helemaal hebt gelezen, vink dan bij het opslaan ‘read later’ aan. Via de knop ‘unread’ kom je dan bij je leesarchief uit. En als we het dan toch over een leesarchief hebben wil ik zeker ook de koppeling met Pocket niet onvermeld laten. Deze app gebruik ik veel op mijn iPad om artikelen en/of nieuwsberichten te lezen. Op het moment dat ik ze online tegenkom heb ik daar vaak geen tijd voor. Ik zou ze nu dus rechtstreeks naar Pinboard kunnen sluizen maar fijner is het om ze eerst via de Pocket app te lezen op bijvoorbeeld mijn iPad en als ze na lezing interessant genoeg zijn om te bewaren, door te zetten naar Pinboard en dat allemaal inclusief tags en snelle synchronisatie.

De koppeling met Twitter heb ik overigens nog niet getest. Het lijkt me op zich prima om links die ik deel via Twitter rechtstreeks te laten opslaan door Pinboard maar door de koppeling te maken worden ook al je tweets automatisch gearchiveerd en daar heb ik nu nog geen behoefte aan. Daar moet ik dus nog eens goed naar kijken…

Nee, ik heb geen aandelen, krijg de 10 dollar voor deze ‘reclame blogpost’ niet retour en ik heb nog niet alle mogelijkheden getest maar ik ben allang niet meer zo enthousiast geweest over een WEB 2.0 applicatie. Hoera!

NB: Dymphie was in december 2010 al enthousiast.

Een gedachte over “Pinboard testing 1 2 3

  1. Pingback: Pinboard testing 1 2 3 | Content Curation - cur...

Reacties zijn gesloten.