Hé ho, let’s MOOC! Understanding Research Methods / week 1

Na de algemene beschrijving van de Coursera MOOC Understanding Research Methodes wil ik in deze blog ook nog even kort ingaan op de inhoud van week 1 die afgesloten werd met een assessment dat je voor 9 juni moest indienen. Dit was een zelf geformuleerde onderzoeksvraag die van 9 tot 12 juni door collega cursisten van feedback wordt voorzien. Het betekent dat ik tot die tweede deadline zelf ook tijd heb om op twee onderzoeksvragen feedback te geven.

Het studiemateriaal dat we aangeleverd kregen voor het formuleren van die zoekvraag bestond uit vijf korte filmpjes waarin experts uitlegden wat voor hun precies onderzoek is en waar een goede onderzoeksvraag aan moet voldoen. Hieronder wat aantekeningen die ik genoteerd (inclusief in cursief mijn opmerkingen, sommige zaken vielen namelijk wel erg onder de categorie ‘open deuren’) heb tijdens het bekijken van de filmpjes:

– Een onderzoeksvraag is steeds in ontwikkeling.
– Onderzoeken is informatie verzamelen om vragen te beantwoorden (wat een intikker is dit trouwens…).
– Onderzoek is systematisch te werk te gaan.
– Onderzoek doen is dingen ontdekken en mensen erover vertellen door erover te publiceren.
– Door na te denken over je onderzoeksvraag ga je je al oriënteren op je onderwerp.
– Een goede onderzoeksvraag bevat drie elementen: de vraag moet er toe doen (belangrijk zijn, nut hebben), moet ‘onderzoekbaar’ zijn en moet iets beantwoorden waar nog geen antwoord op is (ja, dat lijkt me logisch).

De mijne is trouwens: What are the benefits of offering online education for a university of applied sciences?

Anyway, voor een informatiespecialist geen onbekende materie maar het is goed om het allemaal weer eens gehoord te hebben. Op naar week 2!

Advertenties