Hé ho, let’s MOOC! Understanding Research Methods / Coursera

Een aantal weken geleden volgde ik op Twitter een discussie over de MLI studie die ik ga volgen en de studiebelasting die daarbij hoort. Zelf maak ik me ook weleens zorgen over hoe ik dat allemaal moet gaan doen vanaf september met een bijna fulltime baan en ik kreeg van Wilfred Rubens de tip om tot aan de zomervakantie een MOOC te gaan volgen met een serieuze studiebelasting van 15 uur per week. Gewoon om te ervaren hoe dat is. Ik gaf toen gekscherend in mijn reply aan dat mijn sociale leven en agenda nu nog niet ingesteld zijn op die uren studeren maar dat ik nu wel al rekening hou met het maken van afspraken voor na de vakantie.
mooc koe En toch was ik getriggerd door zijn opmerking en toen ik laatst in mijn mailbox de Coursera aankondiging voor Understandig Research Methodes zag, besloot ik me toch in te schrijven. Weliswaar gaat het niet om een studiebelasting van 15 uur per week maar 6 uur per week. Het onderwerp is me vanuit mijn beroep en expertise natuurlijk ook niet geheel vreemd dus dit leek me een mooie manier om eindelijk eens een echte MOOC te volgen. Mede omdat het onderwerp in combinatie met open online onderwijs en open educational rescources me een ontzettend mooi onderwerp lijkt om me mee bezig te houden tijdens mijn MLI onderzoek. Maar dat is allemaal voor later…

De MOOC draait zes weken en kent vier zogenaamde E-tivity’s die je moet doen om een bewijs van deelname te krijgen. Tegen betaling van 49 dollar kun je overigens ook een geverifieerd certificaat krijgen maar dat is me toch net ietsje te prijzig.

In het begin was het even zoeken naar de vorm en wat je precies voor de eerste deadline moest doen maar inmiddels is het me een stuk duidelijker mede dankzij de heldere interface aan de linkerkant van het scherm als je ingelogd bent. De eerste deadline heb ik in ieder geval net makkelijk gehaald maar dat was ook niet zo heel moeilijk want in de eerste week was het de bedoeling dat je vijf korte (de langste duurde maximaal 4 minuten) filmpjes bekeek waarin door expert uitgelegd werd wat ‘research’ nu eigenlijk is en waaraan een goede ‘research question’ zou moeten voldoen. Er was nog geen leeswerk dus dat scheelde al :-) Verder moest je zelf een onderzoeksvraag formuleren en deze posten in een forum. Ook moest je feedback geven op twee onderzoeksvragen die door andere cursisten in datzelfde forum geplaatst zou worden. Het eerste ‘assessment’ was het uploaden van je onderzoeksvraag via een speciale pagina voor 9 juni.

Tussen 9 en 12 juni moet je als cursist via een speciaal invulformulier wederom feedback geven op onderzoeksvragen van twee andere cursisten. Deze MOOC is dus erg gericht op peer feedback. Ik ben wel benieuwd hoe ze gaan bijhouden of iedere onderzoeksvraag ook feedback krijgt. Bij het open forum zijn nu al 67 pagina’s met onderzoeksvragen. Hopelijk zakt die van mij niet naar de laatste pagina… Wordt vervolgd!

Verder kan ik nog melden dat er regelmatig postjes en informatie geplaatst wordt door het Coursera team dat verantwoordelijk is voor deze MOOC en dat ze een zogenaamde talkabout (via Google hangout) tussen cursisten stimuleren. Ook kun je op zoek naar cursisten (ook van andere cursussen) die bij jou in de buurt ‘wonen’. Mooi om te zien dat Keulen en Aken nog voor Maastricht genoemd werden ;-)

Voor zover de technische aspecten van de MOOC. Een dezer dagen zal ik nog een inhoudelijk blog schrijven over deze eerste week. Wie weet hoe blij ik ben als ik die volgend jaar nog eens kan teruglezen.

Foto via

4 gedachtes over “Hé ho, let’s MOOC! Understanding Research Methods / Coursera

  1. Ik heb eind vorig jaar een positieve ervaring opgedaan met een MOOC, ook via Coursera (Social Network Analysis). Het is fijn om iets te leren en die deadlines zijn alleen maar prettig zodat je bijblijft. Het examen vond ik in mijn geval nog best pittig en ja, ik heb wel voor een verified certificate betaald. Het was een extra stimulans om het dan ook echt af te maken.
    Veel succes in elk geval!

    • Voor mij werken die deadlines ook prima. Zie hieronder de reactie waarom ik vooralsnog voor deze MOOC niet betaald heb voor een verified certificate.

  2. Leuk om te lezen dat je mijn tip hebt opgevolgd. Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Wat vind je overigens wel een acceptabele prijs voor een geverifieerd certificaat?

    • Misschien had ik het iets duidelijker moeten formuleren, omdat het om een onderwerp gaat dat mij niet geheel vreemd is vanuit mijn beroep vond ik de prijs wat aan de hoge kant. Ik denk dat ik anders misschien toch wel betaald zou hebben. Ook voor de stok achter de deur, zoals Natalie opmerkte. Ik heb overigens nog een week de kans om in te schrijven voor zo’n certificaat. Vind ik wel netjes want na twee weken weet je ook hoe de MOOC in elkaar steekt en kun je ook beter bepalen of je ervoor wil betalen.

Reacties zijn gesloten.