Reflectie op de #MLI intake…

Reflectie op de MLI intake als titel van een blogpost? Ga ik op dit weblog ineens op de reflectietoer? En wat heeft die hashtag #mli ermee te maken? Dat heeft alles te maken met het feit dat ik terug naar school ga. Precies 20 jaar na mijn afstuderen aan de HBO bachelor opleiding Bibliotheek- en Documentaire Informatieverzorging sta ik weer ingeschreven bij een HBO instelling, namelijk mijn eigen werkgever waar ik de komende twee jaar ga proberen om mijn masterdiploma Leren en Innoveren te halen.
hattie
Hoe dat zo gekomen is? Na mijn overstap naar de dienst Onderwijs en Onderzoek en het behalen van een post-HBO diploma behorend bij de docentencursus van de hogeschool Zuyd begon het te kriebelen. Ik vond het ‘terug naar school’ leuk, net als het leren. Om het geleerde daarna meteen in de praktijk te brengen was nog veel leuker. Ik ben me in eerste instantie gaan oriënteren op de universitaire bachelor Onderwijskunde maar 6 jaar in deeltijd studeren in Utrecht was voor mij een niet te overbruggen stap. Omdat ik al veel had gehoord over de professional master Leren en Innoveren ben ik informatie gaan inwinnen en het sprak me meteen aan. Ik citeer van de website:

De masteropleiding ‘Leren en Innoveren’ is gericht op de onderwijsprofessional die expertleraar wil worden in het onderwijs. In deze opleiding zijn de nieuwste inzichten op het gebied van leren en innoveren samengebracht in de context van de werkomgeving van de leraar. De opleiding verhoogt de professionaliteit van de leraar zodat hij in staat is om onderwijsvernieuwingen kritisch te begeleiden en om deze te onderscheiden van trends, mythes en hypes op onderwijskundig terrein.

De master ‘Leren en Innoveren’ richt zich op vier belangrijke rollen die binnen de onderwijsinstelling vervuld dienen te worden: excellente leraar, ondernemende ontwikkelaar, reflective practitioner en begeleider en gesprekspartner voor collega’s.

Na een uitgebreid informatief telefoongesprek met eerstejaars student Judith van Hooijdonk wist ik het zeker, dit wilde ik gaan doen want het sluit het beste aan bij mijn interesses wat betreft onderwijs en innovatief bezig zijn. Mijn werkgever en dan met name de dienst Onderwijs en Onderzoek waar ik werkzaam voor ben, gaf een paar maanden geleden al groen licht en ik word ook gefaciliteerd in zowel tijd (5 uur per week, op maandag moet ik sowieso gemiddeld van 13.30 u. – 20.30 u. naar school in Eindhoven)) als geld (volgens CAO normen maar dat is voldoende voor het collegegeld en het merendeel van de boeken vermoed ik). De studiebelasting is daarnaast nog tussen de 15 en 25 uur per week maar daar komen volgens Judith nog wel wat uurtjes bij in piekmomenten.

Je raadt het dus al, mijn sociale leven krijgt vanaf september een flinke klap te verwerken want naast de uren die ik nog moet werken (31 uur in 4 werkdagen), mijn reistijd die gemiddeld op een werkdag 3 uur retour is, moet ik in de avonduren en in het weekend gaan studeren. Tijdens de intake werd veel aandacht besteed aan die studiebelasting zodat iedere student weet waar hij aan gaat beginnen. Soms maak ik me er druk en soms ook niet maar het feit is dat zoiets als ‘trainen voor een marathon’ bijna onmogelijk gaat worden de komende twee jaar. Of ik moet voortaan voldoende hebben aan 3 of 4 slaap per nacht :-) Ok, een gewaarschuwd mens telt voor twee dus ik moet het maar op me af laten komen.

Voor de intake (die vorige week was met acht andere studenten) moesten we een opdracht doen die bestond uit een aantal onderdelen: je werk- en thuissituatie in kaart brengen, een persoonlijkheidsscan maken (wat zijn je sterke en zwakke punten), een up to date cv aanleveren, drie persoonlijke leerdoelen formuleren en een Engelstalig artikel van 31 pagina’s over feedback lezen. Over dat artikel moest je drie stellingen bedenken inclusief voor- en tegenargumenten. Na het rondje verwachtingen gingen we bij de intake aan de slag in een groepsgesprek met de stellingen. Ik vond het een pittig artikel, heb het twee keer doorgelezen met Google Translate op de telefoon zowat naast me en ik vond het ook heel lastig om stellingen te bedenken. Het bedenken hielp me trouwens ook niet om het artikel beter te begrijpen, wat dat betreft vond ik de groepsdiscussie een stuk zinvoller.

En over dit alles moest ik binnen twee weken na de intake een reflectieverslag schrijven, de eerste van velen :-) In dit verslag moest ik niet alleen terugkijken naar het groepsgesprek over verwachtingen (en hoe die dan weer aansloten bij mijn verwachtingen) maar ook naar mijn manier van aanpak bij het maken van deze opdracht en mijn rol en inbreng tijdens deze avond. 2200198472_7ac895f9b2_z
Het niveau van het gelezen artikel komt overeen met hetgeen we moeten lezen tijdens de studie. Wat ik nu al geleerd heb is dat ik een stuk gestructureerder te werk moet gaan bij het lezen van zo’n redelijk complet artikel. Ik schreef letterlijk in mijn reflectieverslag: Ik denk dan aan de structuur van een artikel leren kennen, eerst globaal lezen, daarna grondig lezen en belangrijke zaken arceren plus onbekende woorden noteren. En ik denk dat het maken van een samenvatting in eigen woorden me ook gaat helpen. Dat wil ik zeker gaan uitproberen bij het begin van de studie.

Sowieso moet ik me binnenkort of in de zomervakantie eens grondig gaan verdiepen in studievaardigheden. Daar is gelukkig voldoende over te vinden op internet. Want ja, studeren en leren, hoe deed ik dat ook alweer vroeger?

Ik heb in ieder geval hartstikke veel zin om te beginnen, zeker nadat ik samen met mijn collega Erik, die ook gaat starten in september, een positief gesprek heb gehad met onze directeur. We kunnen onze studie hopelijk vaak inzetten voor onze dienst en de Fontys instituten zodat zij maar ook wij er beter van worden en iets van leren. Een mooi streven waar ik over een aantal maanden graag nog eens op terug wil komen…

Overigens heb ik dat reflectieverslag ruim voor de deadline afgelopen zondag al naar de opleiding verstuurd, het braafste meisje van de klas, remember? :-) Dit verslag dient bij de start van de opleiding (de oriëntatiefase) dan weer als input voor mijn nog op te stellen leeragenda en ook in de gesprekken met mijn studiebegeleider zal hier op voortgebouwd worden.

Wordt vervolgd…

NB: Overigens schreven zowel de al eerder genoemde Judith als Karin Winters vorige week (net na mijn intake) een persoonlijk blog over hoe zij de mli studie ervaren. Dit naar aanleiding van de blogpost van Remko Boers (en de reactie van Wilfred Rubens hierop) die vorige week besloot te stoppen. Dus ik ben echt een gewaarschuwd mens!

Foto van studerend hondje via Flickr.

3 gedachtes over “Reflectie op de #MLI intake…

  1. Veel enthousiasme, een goede motivatie zijn belangrijke voorwaarde tot leren en volhouden! Die heb je! Ga er voor. Veel leerplezier toegewenst!
    Enne …. Probeer niet altijd het braafste meisje te zijn. Wees ook eens stout, want al die Engelstalige onderzoeken die je moet lezen mag je ook best wel ‘diagonaal’ lezen hoor ;)

  2. Pingback: Na de overwinning :-) (16 t/m 21) | Danielle's blog

Reacties zijn gesloten.