Gezien: Crippled Black Phoenix @ Nieuwe Nor – Heerlen 02/05/2014


In oktober 2012 ging ik totaal onvoorbereid naar het concert van Crippled Black Phoenix in de Nieuwe Nor en werd ik verrast door de progrock met psychedelische trekjes van deze Engelse band. Toen de Nieuwe Nor bekend maakte dat de band terug zou komen wist ik dan ook zeker dat ik daar bij wilde zijn. Als voorbereiding luisterde ik dit keer naar het nieuwe album maar dat beviel me nog niet zo, beetje traag, beetje rustig maar daar was niets van te merken afgelopen vrijdag toen Crippled Black Phoenix na een halve dag reizen, staking in Dover en file in België 1,5 uur te laat het podium opstapte. Nauwelijks tijd om te soundchecken, nauwelijks tijd om te acclimatiseren maar aftikken en beginnen maar om mij 2,5 uur later wederom ‘very impressed’ achter te laten.
2014-05-02 22.53.45
Progrock was het maar dat trage lieten ze zeer regelmatig los om heerlijk stevig rockend verder te gaan, dit alles onder de vakkundige leiding van Justin Greaves. Behalve meneer Greaves stonden er nog zes andere bandleden op het podium waarvan toetseniste en zangeres Daisy Chapman, zanger Daniel Änghede en gitarist Karl Demata het meest op de voorgrond mochten treden. Behalve het openingsnummer klonk mij niets bekend in de oren maar net als in 2012 bleef ik ook nu 2,5 uur lang geboeid staan kijken en luisteren om af en toe ook nog eens een dansje te wagen, een prestatie van formaat.

Heerlijke live band met een ‘no nonsense’ performance die zich niet uit het veld liet slaan door de logistieke problemen om Heerlen te bereiken. Ook het feit dat de zaal, vanwege het late tijdstip, langzaam leeg liep boeide ze niet. De mooie muziek, de enthousiaste muzikanten en het publiek samen zorgden voor een heerlijke sfeer die iets voor 1 uur ’s nachts (er zijn mensen die de laatste bus en/of trein naar huis hebben moeten laten schieten), tijdens het laatste nummer van de reguliere set, uitmondde in een massale ‘sing along’ waar we in de toegift nog even mee verder zijn gegaan. Geweldig!

Het was een memorabele avond in de Nieuwe Nor en dat nieuwe album ga ik zeker nog eens checken!

