Gezien: Customs @ Nieuwe Nor – Heerlen 25/04/2014


Leuk, de Belgische band Customs deed afgelopen vrijdag Heerlen aan, een mooie opwarmer voor het vrije (Koningsdag) weekend en een avondje swingen bij Remember Femina.

Ik zag Customs twee keer eerder waarvan de eerste keer (maart 2010) in Fenix in Sittard waarna ik zelfs nog het (gesigneerde) debuutalbum ‘Enter the Characters‘ scoorde (en dat ik volgens het verslag van destijds blijkbaar erg duur vond). Daarna zag ik ze ook nog eens in Susteren (jaja, echt waar) om ze na september 2010 uit het oog te verliezen. want leek album nummer twee ‘Harlequins of Love’ niet enorm op Editors?

Anyway, inmiddels is album nummer drie ‘The Market’ uit en dat bracht de band een paar dagen geleden dus naar de Nieuwe Nor. Ik had me weer eens slecht voorbereid want behalve dat eerste album kende ik natuurlijk weer niets. Customs begon voor mij dan ook een beetje braafjes maar dat kan ook door het luidruchtige chaotische, soms aan The Mars Volta denkende voorprogramma The Sedan Vault liggen. foto Op basis daarvan klonk de indie/new wave achtige pop van Customs de eerste paar nummers zelfs wat saai ondanks een openingsnummer waarbij ik ineens aan Franz Ferdinand moest denken maar oeps, ik was vast de enige. Gelukkig speelden ze in de reguliere set ook wat prijspakkers van dat eerste album waaronder ‘Matador’ en ‘Justine’ en dat nieuwe nummer ‘Are You With Me’ klonk ook heerlijk up tempo en dansbaar. Maar dat nam niet weg dat een groot deel van het publiek bij de rustigere nummers dacht dat ze in de kroeg stonden. Kletsende mensen bij een concert, ik kan en wil er maar niet aan wennen. Mensen, er is ook een heel gezellig café gedeelte bij de Nieuwe Nor, zomaar een gratis tip.

Bij het laatste nummer van de reguliere set was het publiek ineens wel weer bij de les want ‘oud nummer’ maar bij de eerste toegift was het weer prijs, pfeh. Jammer want met onder andere ‘Harlequins’, ‘Rex’ en de Prince cover ‘Let’s go Crazy’ zat het venijn bij Customs in de staart en verliet ik met een tevreden gevoel de zaal met het voornemen om dat nieuwe album toch maar eens te gaan luisteren.

