Gezien: The March Violets @ Nieuwe Nor – Heerlen 10/04/2014

Zoals zo vaak ging ik afgelopen donderdag naar een concert in de Nieuwe Nor zonder dat ik vooraf de band kende. Dat krijg je als je op loopafstand van een zaal woont… Dit keer ging het om The March Violets, een Engelse New Wave / gothic rock band die vooral actief was in de jaren 80, voor mijn tijd dus. Maar ok, het zijn soort-, en plaatsgenoten van The Sisters of Mercy dus mijn nieuwsgierigheid was gewekt.

In het voorprogramma stond Attrition, een trio waarvan een dame de dark-wave achtige wave uit een een machine haalde (en dat was best leuk eigenlijk), een andere dame verwoede pogingen deed om mij met haar opera-achtige performance en dito zang zo snel mogelijk de zaal uit probeerde te krijgen (missie geslaagd!) plus een meneer die tussen het operagejengel door een poging deed om te zingen. Niet mijn ding met dank aan de zang maar luister en oordeel zelf.

Iets na 22.00 u betraden The March Violets het podium van een maar matig gevulde Nieuwe Nor. Een kwartet waarvan de zanger, zangeres en de gitarist tot de originele leden behoorden plus een ‘nieuwe’ bassiste. Ik had vooraf natuurlijk wel wat beluisterd en moest daarbij vooral aan de al eerder genoemde Sisters denken terwijl het live toch allemaal net wat minder spannend bleek. De sound klonk wat mij betreft soms best gedateerd en van duo zang ben ik ook al niet zo’n fan. Maar mijn voeten stonden regelmatig in de ‘mee tap modus’ ondanks de onbekendheid van de nummers waarvan de leukste toch echt die songs waren waarvan de zangeres zei dat ze ‘really old’ waren. Wel weer leuk om te zien hoe zichtbaar blij de band was dat ze in Heerlen stonden, jaja. Sowieso was dit het eerste optreden op Nederlandse bodem sinds 30 jaar.

Conclusie: Ik zie mezelf niet direct naar de platenzaak sprinten om de hele back catalogue aan te schaffen dus wat mij betreft was het een aardig avondje ‘back to the eighthies’ maar niet meer of minder.

