Gelopen: Parelloop @ Brunssum 06/04/2014 (14)

De afgelopen week was een goede trainingsweek die ik zelfs afgesloten heb met een 5 km wedstrijd in Brunssum op zondag, het moet niet gekker worden :-) Maar wat deed ik dan allemaal?
Op dinsdag trainde ik op de loopband in de sportschool waar ik sinds twee weken het intervallen weer heb opgepakt. Ik weet dat veel hardlopers gruwelen van lopen op een loopband maar voor interval vind ik het ideaal. Ik liep 20 minuten variërend in snelheid van 10.5 tot 11.3 per uur. Ik wilde nog wat langer lopen maar het programma op de band hield er na 20 minuten ineens mee op. Note to myself: de volgende keer vooraf bedenken welke interval ik wil lopen en daar de totale tijd van in programmeren zodat ik niet voor een verrassing kom te staan. Daarna deed ik nog wat krachtoefeningen.
me back parelloop
Op woensdag had ik zomaar een vrije dag en die benutte ik door eindelijk weer eens 90 minuten te lopen. De max na de marathon was tot dusver 75 minuten maar met die 15 km wedstrijd over 1,5 week wilde ik mezelf even testen. Geslaagd want ik liep 15 kilometer in 90 minuten, yes.
Vrijdag had ik wat minder tijd dus een uurtje lopen werd ingekort naar een half uurtje waarna ik mezelf op zaterdag een rustdag gunde die ik thuis doorbracht met onder andere het bakken van twee cakes en het maken van een ovenschotel. Ook vond ik mezelf regelmatig languit liggend op de bank terug in gezelschap van een boek of een tijdschrift. Genieten!

En dan die wedstrijd op zondag? Die ging boven verwachting goed!

Vooraf: toen ik eind 2003 begon met hardlopen had ik mezelf een doel gesteld (ja, toen werkte doelen stellen ook al prima voor mij), ik wilde tijdens de Parelloop in Brunssum graag de 5 km wedstrijd lopen. Dat lukte en volgens mij liep ik die allereerste wedstrijd in april 2004 in 26:08 minuten. Mijn PR is trouwens 24:08 minuten maar ik ben even kwijt wanneer ik dat gelopen heb maar vast op een andere editie van die Parelloop. Het is sowieso een ideale wedstrijd, ook voor beginners, veel mensen langs de kant, goed georganiseerd dus veel lopers uit de regio maken hier hun debuut.

Omdat mijn vriendje, zijn broertje en een gezamenlijke vriend ook van start zouden gaan begon ik al snel te twijfelen in de week voorafgaand aan de wedstrijd. Ik heb de Parelloop een aantal jaren laten schieten om diverse redenen maar ik was stiekem toch erg benieuwd hoe snel/langzaam ik inmiddels zou zijn op een 5 km wedstrijd. Dus zondagochtend toch maar vroeg de wekker gezet om richting na-inschrijving te gaan en om na het weerzien met een aantal oude bekenden rond 10.00 u. het startvak in te lopen. parelloop combi De heren zouden samen lopen, ik zou mijn eigen ding doen, met andere woorden, na het startschot sprintte ik meteen bij ze weg :-)

De eerste kilometer was het vooral slalommen om lopers in te halen en ging het na een paar honderd meter meteen bergaf. Oei, niet te snel starten. Ah, daar is het bordje van de 1e kilometer en lekker, die ging in 5:29. Tempo proberen vast te houden en niet teveel te verliezen bergop om op het vlakke gedeelte nog wat gas te geven. Toen ik bij kilometer 4 was kwam ik de heren tegen op een stukje waar de hardlopers elkaar kruisen, even succes gewenst, vriendje de hand geschud en hup weer verder. Toen werd het serieus zwaar… Pffff, ik was even vergeten hoe zwaar zo’n 5 kilometer eigenlijk is. Maar goed, nog een beetje vals plat omhoog, bochtje om en toen recht vooruit richting finishlijn. Nadat ik vanaf kilometer 1 alleen maar lopers had ingehaald werd ik hier ineens weer ingehaald maar ach, finish gehaald in 25:45 minuten. Wow, daar ben ik zelfs een dag later nog dik tevreden mee! :-)

Na jaren geen wedstrijden gelopen te hebben heb ik er nu al drie (Klokgebouw tel ik dan ook even ondanks dat er geen officiële tijdregistratie was) binnen een kleine twee maanden gelopen en dat voelt eigenlijk best wel weer vertrouwd. Niet dat ik er nu ineens elke week eentje wil gaan lopen, zeker niet nu de warme zomermaanden er weer aan komen, maar het blijft toch een aparte belevenis waar je net dat beetje extra geeft dat je in een training (meestal) niet geeft. En daarom is het wel zo fijn dat ik er volgende week gewoon weer een loop, die 15 kilometer in Sittard dus. Ook weer een mooie gelegenheid voor een blogpost, het begin zowaar weer ergens op te lijken hier…

Update 8 april: Vergeet ik hier helemaal de prestaties van de heren te vermelden dus bij deze. Sander en Barry haalden de finish in 31,02 nadat ze de eerste vier kilometer samen met Marcel hadden gelopen. Laatstgenoemde haalde de finish (vrijwel ongetraind) in 33:11, applausje voor de heren * klap klap *

6 gedachtes over “Gelopen: Parelloop @ Brunssum 06/04/2014 (14)

  1. Pingback: Gelopen: DIS Familieloop @ Sittard 13/04/2014 (15) | Danielle's blog

Reacties zijn gesloten.