Gevolgd : Educause Short Course / Designing and Delivering a Quality MOOC / Sessie 2, 27/02/2014

Afgelopen donderdag zat ik om 19.00 u. weer start klaar voor sessie 2 van de Educause short course ‘Designing and Delivering a Quality MOOC‘. Dit keer met de volgende onderwerpen:

• Developing timelines and project management processes
• Considerations in enrollment and registration
• Course design, active learning, and evaluation
• Assessment of learning
• Support and development

Sessie 2 werd gestart met een korte terugblik op de ingestuurde huiswerkopdrachten die door twee begeleiders uitgebreid voorzien was van feedback. Ik moet de mijne nog eens goed bekijken maar een vluchtige blik leerde dat ik er zeker iets aan ga hebben, ook voor opdracht 2. Ook kwamen de sprekers nog even terug op het feit dat er in de vorige sessie nog weinig over ‘design’ gesproken is maar het was een bewuste keuze om eerst de TOWS opdracht te laten uitvoeren omdat de doelstellingen die je hebt met een MOOC heel erg belangrijk zijn en daar moet je eerst goed over nadenken. Je moet die doelstellingen voor ogen hebben voordat je iets kunt gaan ontwerpen!

Als je voorbeelden zoekt van MOOCs kun je ook zoeken naar best practices wat betreft online learning. Want MOOCs zijn natuurlijk niet echt iets van de laatste twee jaar. Alleen de omgang (met zoveel studenten is veranderd). Kijk bijvoorbeeld eens bij Educause, Sloan-c, WCET etc. Hier kun je ook tips krijgen over het maken van een MOOC. Denk ook aan best practices op het gebied van OER.

Daarna volgden in de presentatie een groot aantal praktische tips bij het ontwerpen en vormgeven van een MOOC. Ik heb niet alles in deze blogpost verwerkt maar als je interesse hebt in nog meer, hoor ik graag van je.
Screenshot 2014-03-01 10.53.15
Vormgeving –>
Hou bij de vormgeving rekening met je primaire, secundaire en zelfs je ‘rest’ publiek, bijvoorbeeld alumni.
Maak een tijdlijn: Wanneer moet de MOOC af zijn en beschikbaar worden gesteld? Is dat korter dan drie maanden, stel dan niet al te hoge eisen aan het videomateriaal. Beter is om 3 tot 12 maanden te nemen en als je echt luxe wil heb je meer dan 12 maanden tijd nodig om een MOOC te ontwerpen.

Hou rekening met de open educatie filosofie! Wie is of wordt eigenaar van de content? Zijn docenten zich bewust van alle consequenties en als ze dat niet zijn, geef ze dan voldoende uitleg over open onderwijs en maak duidelijk welke overeenkomst je maakt als instelling met je docenten. Vergeet Creative Commons niet!
Denk ook aan onvoorziene zaken. Bijvooreeld als je MOOC niet op tijd af is. Maak een plan B zodat je twee weken later kunt starten zonder al te veel stress.

Welke doelstellingen beoog je met je MOOC? Denk je aan werving van nieuwe studenten, publiciteit genereren of ook hetgeen je wil testen en wat het mogelijke vervolg is op je MOOC?
Bepaal de optimale instructietijd van je MOOC! Wat is de looptijd van je MOOC. Wordt de MOOC volledig open? Gestructureerd, lineair, non-lineair? En wat krijgen de cursisten bij het volgen van de MOOC? Is er een certificering, ga je met badges werken?

Hou dit in je achterhoofd:
Kennis –> Wat moeten cursisten weten na afloop van de MOOC?
Bewijs –> Wat bewijst of de cursisten de doelstellingen behaald hebben?
Ervaringen –> Welke activiteiten helpt ze tijdens de cursus om de doelstellingen te behalen?

Technologiekeuzes –>
Welk platform? Via welke host? Intern of extern? Bied je tijdens de MOOC synchrone lesmogelijkheden aan zoals live stream, social media en webconferenties of a-synchchrone opties als ‘recorded sessions’, discussiefora, social media en persoonlijke leeromgevingen.
Als je van je MOOC statistieken wil generen moet je daar ook rekening mee houden bij het kiezen van een platform.

Hoe wil je cursisten van feedback gaan voorzien? Hou rekening met het aantal studenten dat in kan schrijven. Het kost tijd om iedereen van persoonlijke feedback te voorzien. En kies je voor formatieve of summatieve toetsing? Of toets je de kennis door middel van quizjes, peer assessment of self grading? Van die laatste mogelijkheid maken veel grote MOOCs gebruik.

Denk ook na over het contact met de studenten. Niet alleen bij het inschrijven (als je 2400 cursisten hebt die inschrijven zijn daar twee mensen twee weken mee bezig) maar ook maar ook in de communicatie naar studenten tijdens de cursus. Via e-mail of online? Welke tijdsinvestering vraagt dat van je organisatie?

Hoe ga je de studenten ondersteunen en begeleiden? Wat kan je organisatie hierin betekenen en moeten medewerkers wellicht nog geschoold worden in bepaalde zaken zoals: open onderwijs, copyright kwesties, beeld en geluid opname.

Studenten hebben bronnen nodig net als technologische ondersteuning en 24/7 help, zeker als je studenten trekt uit verschillende tijdzones. Denk aan de bibliotheek die bronnen beschikbaar kan stellen. Let op: zijn deze ook toegankelijk voor externen?

Uitdagingen (onder andere) –>
Bereid je docenten goed voor, het is echt anders om voor een camera te staan.
Gebruik van open content.
Je hebt vaak teveel info om te delen, keuzes maken dus.
Interactie vergroten. Hoe doe je dat bij een grote groep online?

Tip voor wat betreft je eigen MOOC: ben betekenisvol, heb een concreet doel dat bij jouw instelling/organisatie past!

Rol voor bibliotheek als je OER gaat gebruiken –>
Train je mensen zodat ze kennis kunnen opdoen over (open) licenties.
Train ze in Creative Commons, hoe kunnen ze materialen delen.
Geef duidelijk aan studenten aan hoe ze het materiaal mogen (her)gebruiken.
Upload je materialen naar internationale repositories zodat het gebruik ervan wordt verhoogd.

En toen was de tijd om (rest van de presentatie staat wel nog op de Google site maar mag ik officieel alleen delen binnen Fontys) en was er alleen nog een paar minuten tijd om de nieuwe huiswerkopdracht toe te lichten. De deadline hiervan is 3 maart (Carnavalsmaandag, ai ai ai) en daarvoor moet ik een gedetailleerde planning / checklist maken voor een Fontys MOOC. Ok dan… Werk aan de winkel :-)

Advertenties

2 gedachtes over “Gevolgd : Educause Short Course / Designing and Delivering a Quality MOOC / Sessie 2, 27/02/2014

  1. Pingback: Gevolgd : Educause Short Course / Designing and...
  2. Pingback: Gevolgd : Educause Short Course / Designing and Delivering a Quality MOOC / Sessie 3, 06/03/2014 | Danielle's blog

Reacties zijn gesloten.