Gevolgd : Educause Short Course / Designing and Delivering a Quality MOOC / Sessie 1, 19/02/2014

Vorige week kregen mijn collega’s en ik de vraag van Pierre of er iemand interesse had om de Educause short course ‘Designing and Delivering a Quality MOOC‘ online te volgen. Drie keer 1,5 uur op een woensdagavond en twee donderdagavonden. Omdat ik toch niet meer train voor een marathon en dus tijd over heb :-) meldde ik me aan. Maar serieus, na de masterclass OER van Surf leek me dit een logisch vervolg. De eerste sessie vond woensdagavond 19 februari plaats via Adobe Connect en bevatte de volgende onderwerpen:
1. Why are you or would you be doing a MOOC? Studying strategic assets to support your MOOC.
2. Identifying stakeholders
3. MOOC survey of choices: brand, options, external/internal, tools/delivery.
4. Examination of the MOOC Business Model or “Un”-model
5. Exploring administrative choices and issues
6. The MOOC’s role in the online portfolio

Helaas kwamen niet alle onderdelen aan de orde in de presentatie van 1,5 uur, mede door de diverse vragen van de cursisten, maar uiteraard stak ik er wel weer het een ander van op. Hieronder een (super)* kort verslagje inclusief beschrijving van de huiswerkopdracht. Want ja, er zit dus ook huiswerk vast aan de cursus die voorzien wordt van feedback mits je dat op tijd inlevert.
Oh ja, nog even over Adobe Connect. Dat is een soort van virtueel klaslokaal waar je als deelnemer inlogt en zo de presentatie kunt volgen. In dit specifieke geval kon ik via één Firefox scherm zowel de diapresentatie, de deelnemers, het chatvenster, een foto van de presentatoren (al naar gelang de spreker werd die foto gewisseld, wel zo handig) en een poll zien waarbij mij de mogelijkheid geboden werd om met iedereen te chatten (dus bijvoorbeeld vragen te stellen tijdens de presentatie) of een op een (die optie heb ik niet getest). En uiteraard kon ik de presentatoren ook horenn :-) Ik vond het een fijne kennismaking met dit systeem, alles werkte technisch gezien perfect. Meer over het verschil met Mediasite lees je op de blog van Pierre.

Veronica Diaz trapte de sessie af met een kort overzicht van de cursus en wat praktische zaken. Er is een cursussite via Google Sites waar je het programma, deelnemers, rooster, projectsites en relevante literatuur kunt vinden. Het is mogelijk om na de cursus alle documenten te downloaden en uiteraard wordt de presentatie inclusief chatsessie beschikbaar gesteld na de sessie. Vooralsnog werkt deze site perfect voor dit doel!
georgia-tech-offers-graduate-computer-science-degree-via-mooc
De duo presentatie van Karen Vignare en Shari Smith spitste zich vooral toe op de geschiedenis en de ontwikkelingen van MOOCs maar ook wat de kenmerken van MOOCs zijn waarbij een uitleg volgde over elke letter. Er zit bijvoorbeeld veel variatie in de betekenis van de OOC, die worden door instellingen op verschillende manieren geïnterpreteerd. Veel instellingen hebben de mooie doelstelling dat door MOOCs onderwijs voor iedereen mogelijk is. Maar ook hogere kwaliteit van je onderwijs, goede service voor je cursisten inclusief meer mogelijkheden dankzij de online omgeving maar ook globalisering. Je haalt er de wereld mee binnen! Daarna volgde een beschrijving van een xmooc, cmooc en ‘others’. Dit was tevens de inleiding tot de huiswerkopdracht die als deadline 24 februari had. Denk na over het model dat jouw organisatie wil ontwikkelen. Wie zijn de belanghebbenden? Zijn dit alleen de studenten of is dat breder? Uit de chat opmerkingen bleek trouwens dat elke deelnemer daar al een ander beeld bij had, mede afhankelijk van het doel dat je beoogt met de MOOC. Veel deelnemers zien het vooralsnog als een experiment. Wat zijn de voordelen voor jou als instelling als je een MOOC aanbiedt en welke nadelen zijn er?

Om dat goed in kaart brengen bestond de eerste opdracht uit het maken van een SWOT / TOWS analyse. Nu ben ik wel bekend met SWOT maar kende ik TOWS nog niet. Gelukkig bood Educause een duidelijke handleiding aan :-) Net als bij een SWOT analyse moet je de externe mogelijkheden en bedreigingen in kaart brengen net als de interne sterkten en zwakten. Daarna moet je aan een soort van kruisbestuiving gaan doen door (ik citeer even van deze site):

The TOWS matrix will help you identify strategic alternatives that address the following additional questions:
Strengths and Opportunities (SO) – How can you use your strengths to take advantage of the opportunities?
Strengths and Threats (ST) – How can you take advantage of your strengths to avoid real and potential threats?
Weaknesses and Opportunities (WO) – How can you use your opportunities to overcome the weaknesses you are experiencing?
Weaknesses and Threats (WT) – How can you minimize your weaknesses and avoid threats?

Uiteraard leverde dit ‘braafste meisje van de klas’ haar huiswerk op tijd in waarbij ze uit ging van een fictieve MOOC opdracht binnen Fontys die sterk gerelateerd is aan het gebruik van OER. Denk aan het maken van een (soort van) database gevuld met OER van Fontys (en andere gerelateerde instituten van binnen en buiten Nederland) op een bepaald onderzoeksgebied dat dus niet alleen relevant is voor Fontys studenten maar ook voor anderen. Dit zou als basis/database kunnen dienen voor het ontwikkelen van een MOOC.

* Het verslag is kort want het bleek toch best lastig om een presentatie in het Engels te volgen, af en toe naar de dia’s te kijken, actief deel te nemen aan de chatsessie en ook nog af en toe eens een poll vraag te beantwoorden.

NB: Hieronder nog een aantal leestips:
Four Barriers That MOOCs Must Overcome To Build a Sustainable Model
Making Sense of MOOCs

Foto via

Advertenties

2 gedachtes over “Gevolgd : Educause Short Course / Designing and Delivering a Quality MOOC / Sessie 1, 19/02/2014

  1. Pingback: Gevolgd : Educause Short Course / Designing and Delivering a Quality MOOC / Sessie 3, 06/03/2014 | Danielle's blog
  2. Pingback: Educause Short Course / Designing and Delivering a Quality MOOC

Reacties zijn gesloten.