Bezocht: Afscheidssymposium Léon Souren / Leren in de 21e eeuw – Heerlen 31/01/2014

Afgelopen vrijdag bezocht ik het symposium ‘Leren in de 21e Eeuw’ dat georganiseerd werd door de Nieuwste Pabo bij het afscheid van Léon Souren. Nu ken ik Léon niet persoonlijk maar omdat het onderwerp me aansprak en het symposium op fietsafstand van thuis was, besloot ik een aantal weken geleden om me in te schrijven en ik werd niet teleurgesteld. Sowieso was er Limburgse vlaai, dat is altijd +1 :-) Maar serieus, na de opening van Ingeborg Janssen Reinen was er een openingspresentatie van Alfons ten Brummelhuis van Kennisnet waarna Wilfred Rubens en Frans Jacobs in een minuut of 10 hun presentaties mochten pitchen. 2014-01-31 15.28.17Een goede zet want het deed mij besluiten om alsnog naar Frans te gaan luisteren.

Na een korte pauze konden de aanwezigen kiezen uit diverse workshops (WordPress, Prezi, Social Media etc) die mede gegeven werden door 4e jaars Pabo studenten. Ik koos voor de sessies van Frans en Wilfred en samen met de opening van Alfons leverde dat interessante informatie op. Hieronder mijn aantekeningen –>

@ Alfons ten Brummelhuis / Kennisnet / Wat weten we over ICT in het onderwijs : implicaties voor het beroep van de leraar
Alfons ging in op hetgeen nu wel werkt en wat niet werkt in het onderwijs. Worden leerlingen slimmer van ICT gebruik en gaan ze daar beter van leren? ICT kan een hulpmiddel zijn maar uiteindelijk keert een docent altijd terug naar zijn eigen basis. Hij moet dus wel de juiste tools kiezen en dat is vaak de meest complexe opgave voor het onderwijs, het maken van die juiste keuze.
Maar men moet er wel iets mee in het onderwijs want het gebruik van ICT in het onderwijs is een gegeven, er is geen weg meer terug. Uit diverse onderzoeken blijkt ook dat leerlingen meer gemotiveerd zijn en sneller leren met ICT maar dat het de docent ook tijd bespaart en de (school) leider meer inzicht geeft in de prestaties. Maar… dat geldt alleen als er goed ontwikkeld leermateriaal is dat gericht én gedoseerd ingezet wordt. Volgens Alfons hebben veel uitgeverijen nog niet de kennis in huis om goed goed digitaal leermateriaal te ontwikkelen. Ook moeten opleiding, onderzoek en praktijk meer gaan samenwerken.

@ Frans Jacobs / Hogeschool Zuyd / Leren in de Digitale Wereld
Het straatbeeld wordt heden ten dage bepaald door digitalisering, iedereen (ook jij en ik!) turen naar een schermpje. Dit is allemaal mogelijk gemaakt door ICT dat een doorbraaktechnologie is die onmogelijke dingen mogelijk maakt. ICT zorgt voor een productiviteitsstijging maar dan wel onder een aantal voorwaarden. Je moet ook aandacht besteden aan het sociaal kapitaal. Met andere woorden, leer je medewerkers ook om te gaan met de computer want anders verspillen ze kostbare tijd. ICT zorgt voor transformatie en ontwrichting in een bedrijf, denk aan fysieke bedrijven die door online concurrentie hun deuren moeten sluiten maar daarna online een doorstart maken. Vanwege de inzet van ICT moeten analoge organisaties ineens digitaal worden en informatiesystemen moeten zo opgezet worden dat er efficiency winst wordt behaald. Ook in het onderwijs moet gewerkt worden aan digitale competenties maar datzelfde onderwijs kan de ontwikkelingen amper bijhouden.

Frans haalde er de leertheorie van Knud Illeris bij en ‘shame on me’, die kende ik nog niet. Illeris gaat uit van drie dimensies die van belang zijn bij leren namelijk inhoud, drijfveren en interactie. Frans voegde daar nog een vierde aan toe namelijk inhoud en ging daarna in op synchroon / a synchroon / online / offline leren in een kwadrant waarbij voor- en nadelen werden benoemd. In de blogpost van Judith staat een screenshot van dit kwadrant. Als je een nieuw curriculum gaat ontwikkelen moet je uit dit kwadrant de voordelen plukken waardoor effectief leren bevorderd wordt.

Na een korte bespreken van het TPack model eindigde Frans met de zinsnede: ‘ICT is a moving target, it’s like building an airplane while flying. Uitdaging genoeg voor het onderwijs dacht ik zo.

@ Wilfred Rubens / ICT en Onderwijs, een ‘doorkijk’ naar de toekomst
Wilfred en Léon blijken oude bekenden te zijn want Wilfred zat ooit als jong broekie bij het afscheid nemende feestvarken in de klas. Leuk gegeven dat Wilfred dan nu net bij het afscheid een aantal ICT trends uit het onderwijs mag benoemen. En let daarbij op want tools zijn géén trend, de onderliggen patronen wel. De trends volgens Wilfred:

1: Blended Learning: mix tussen face 2 face en online leren. Flipped Classroom is ook een vorm van blended learning maar een goede mix is hierbij belangrijk. Laat leerlingen/studenten niet uren per week videofilmpjes kijken.

2. Bredere scope van ICT en leren: niet alleen voor online cursussen maar ook voor gedragstrainingen (bijvoorbeeld rollenspel in de zorg, agressie training en online feedback krijgen). Daarmee krijg je een koppeling met de beroepspraktijk.

3. Mobiele en draadloze technologie: altijd en overal kunnen leren. Ook in combinatie met cloud computing. En dan kun je ook nog beschikken over diverse sociale media én draagbare technologie. Dit versterkt leren binnen authentieke contexten.

4. Veranderende opvattingen over het leren: denk aan de nadruk op meer actief en samenwerkend leren en/of het belang van formatief toetsen en feedback. ICT maakt dit soort dingen een stuk gemakkelijk. Maar wie bepaalt nou wat, hoe en waarom er geleerd wordt? Studenten worden zelf meer verantwoordelijk zijn voor hun leren maar dat moet goed gestuurd worden. Ook de aard van het werk verandert en dat heeft weer invloed op de manier waarop we leren. Dit geldt overigens niet voor alle beroepen maar er is wel een tendens waarneembaar. In sommige beroepen kun je zelfgestuurd leren met ICT inzetten. Denk aan RSS, Twitter, Blog, Youtube, OU Masterclass, Pocket etc.

5. Krachtigere leermiddelen, hogere kwaliteit: denk hierbij aan Student response systemen voor discussies, meningen peilen en om voorkennis te activeren. Ook online video, simulaties en serious games en de ontwikkeling van Google Glass en de ‘smart watch’ vallen onder deze trend.

6. Learning Analytics: hiermee krijg je meer informatie over de lerenden en wordt gepersonaliseerd leren mogelijk.

7. De onvermijdelijke MOOC’s: deze Massive Open Online Courses hebben online leren weer op de kaart gezet maar hoe zit het met de financiering van deze MOOC’s en het terugverdienen van een investering.

Een mooi doorkijkje dat je op je gemak nog eens kunt nakijken via Slideshare en via Wilfred’s blog.

Maar ondanks alle ICT middelen en online contact blijkt het toch ook nog heel leuk te zijn om elkaar in real life te zien. Donderdag 13 maart ga ik daarom een hapje eten met Judith en Wilfred om eens bij te praten over waar we toch allemaal zo druk mee zijn. Ik heb er nu al zin in!

NB: Uiteraard blogde Judith ook en als je de link in bovenstaande blogpost gemist heb, klik je gewoon even hier.

Advertenties