Conferentie Mediawijs Mediarijk / Fontys Hogescholen 23/01/2014

wurdle-5-574x268Afgelopen donderdag vond de eerste conferentie Mediawijs Mediarijk plaats die georganiseerd werd door mijn collega Tons Fleuren samen met een aantal collega’s van de dienst Onderwijs en Onderzoek. Ik mocht zelf ook een organisatorische bijdrage leveren en dat leverde een drukke maar super leuke dag op. Mijn bijdrage bestond uit het aanleveren van twee sessies (van de Lerarenopleiding Sittard en de Nieuwste Pabo) en ’s middags was ik voorzitter bij de twee parallelsessies in de aula. Hieronder een persoonlijk verslag van de dag.

De opening van de dag werd verzorgd door Nienke Meijer (voorzitter van het College van Bestuur). Ze ging tijdens haar presentatie in op de sterk veranderende toekomst waarvoor we studenten opleiden. Focus op snelle veranderingen maar verlies daarbij de onderwijsinhoud niet uit het oog. Dat is tenslotte onze ‘core business’ en mediagebruik is een hulpmiddel daarbij. De checklist die Nienke de aanwezigen meegaf was: Try (experimenteren), Do (ontwerp interactie), Act (creëer rijke omgeving) en Check (toets resultaten en leer).

Pedro De Bruyckere, bekend van zijn weblog X, Y of Einstein volg ik al een tijdje op Twitter. Het was heel leuk om hem eindelijk eens in real life de hand te schudden en een presentatie van hem bij te wonen. In zijn keynote ging hij in op bepaalde onderwijsmythes en hij gaf daar op geheel eigen wijze een draai aan. Een aantal zaken die ik genoteerd heb:

– We zijn allemaal verslaafd geraakt aan schermpjes, dat geldt niet alleen voor jongeren.
– Jongeren leren volgens Pedro niet anders dan vroeger maar je moet ze wel blijven boeien.
– Het is aan ons als docenten om ze te blijven boeien.
– De aandachtsspanne is net zo lang gebleven als vroeger maar studenten durven nu collectief onderuit te zakken.
– offline plus online = inline.
– Mediawijsheid gaat vaak over gevaren maar het levert ook kansen op –> Mediarijk.
– Voor leerstijlen is geen enkel bewijs (daarna las ik op Twitter dat Pedro na de keynote door twee Pabo studenten was aangesproken die nogal geschokt waren over dit feit).
– Dual challenge theorie: beeld en taal –> gebruik beide maar overbelast er niet eentje.
– Gesitueerd leren is leren op locatie: dankzij tablet, video etc. is dat nu mogelijk.
– Belangrijkste tool voor jongeren: YouTube.
– Big Data : Learning Analytics –> gaat belangrijk worden!
– Er is in het onderwijs één constante factor: het belang van leerkrachten!

Na een korte pauze was ik middagvoorzitter in de aula. Als eerste mocht George Szanto van Fontys Marketing en Management zijn verhaal over ‘Teaching Dynamic Disciplines in a Digital Classroom’ vertellen. Klik hier voor meer informatie over deze sessie.

De kern van George’s verhaal was dat je studenten digitale vaardigheden moet leren ‘on the job’. Ze worden opgeleid voor een marketing functie en als het aantal site clicks in die wereld belangrijk is, moeten studenten daar ook rekening mee houden als ze een opdracht doen voor school. Het team met de meeste website clicks wint de wedstrijd, zoiets.
George gebruikt weinig e-mail maar maakt onder andere gebruik van weblogs, Facebook, Twitter en Google Analytics. Hij heeft veel internationale studenten en dat maakt het weleens lastig omdat niet alle internet sites overal te gebruiken zijn (Facebook in China). Ook zijn niet alle studenten zijn even enthousiast om aan de slag te gaan met deze tools maar door ‘peer pressure’ gaan de meeste studenten toch overstag. Als Fontys docent weet hij dat er veel Fontys ICT tools zijn maar hij geeft toch de voorkeur aan ‘open free sources’ (personal note: een teken aan de wand als je het mij vraagt…).

De tweede parallelsessie in de aula werd gepresenteerd door een aantal oud collega’s van de Lerarenopleiding Sitard. Zij zijn in het kader van het Kennisnet project Leren van de Toekomst een samenwerkingsverband aangegaan met Kennisnet. Zie voor meer informatie over de sessie deze link.

Githa Zandvliet van Kennisnet vertelde over het doel van het project (versterken van de innovatiekracht van lerarenopleidingen met innovatie ict toepassingen en technologie voor toekomstgericht(er) onderwijs) en gaf aan waarom men in zee was gegaan met de FLOS. Daarna was het de beurt aan Maurice Smeets die uitleg gaf over het project in zijn algemeenheid. Belangrijk dat ICT tools ingebed worden in het curriculum.
Sybilla Poortman en Jos Smits mochten tot slot iets vertellen over twee deelprojecten waarbij ze betrokken zijn, te weten Informatievaardigheden en Algodoo. Voor informatievaardigheden is het belangrijk dat dit ingebed wordt in het curriculum maar ook dat docenten inzien dat ze de vaardigheden van studenten op dit gebied vaak overschatten. Sybilla maakt voor de ‘workshop’ Informatievaardigheden inmiddels gebruik van een EWall en haar ervaringen kun je hier teruglezen.
Algodoo dient volgens Jos als motor voor het leren van Natuurkunde en Techniek. Het geeft ruim baan aan het ontwikkelen van creativiteitsvaardigheden voor zowel studenten als leerlingen. Meer over Algodoo vind je hier.

Na de ietwat filosofische afsluiting van Emmeken van der Heijden (directeur van de dienst Onderwijs en Onderzoek) was het tijd voor de welverdiende borrel. Wat mij betreft is de conferentie voor herhaling vatbaar want in de wandelgangen hoorde ik die middag al dat het in een behoefte voorziet. Mede dankzij alle mooie Fontys Mediawijze en Mediarijke voorbeelden!

Last but not least, er was ook nog een informatiemarkt waarop verschillende instituten en diensten informatie gaven over waar zij mee bezig zijn op het gebied van Mediawijsheid. Ik heb daar weinig van meegekregen maar het was tussen de sessies behoorlijk druk bij de kraampjes, goed om te zien. Meer informatie over de kraampjes? Klik!

Ik vond het een geslaagde middag maar ben niet geheel objectief natuurlijk :-)

Advertenties

Een gedachte over “Conferentie Mediawijs Mediarijk / Fontys Hogescholen 23/01/2014

  1. Pingback: Mediarijk! #fontysmwmr | 2 BE JAMMED

Reacties zijn gesloten.