Road2Genk : Min 5 (3)

Nee, de titel van deze blogpost slaat niet op de temperaturen waarin ik tot dusver mijn duurlopen heb afgewerkt. Integendeel, ik heb nog geen sneeuw gezien en ook de afgelopen week was het ronduit zacht weer om buiten een rondje te lopen. De warme tight, de handschoenen én de muts liggen dus nog steeds ongebruikt in de kast te wachten op koudere tijden. Die wellicht aanbreken voor 16 februari, wie zal het zeggen? Maar dit had ik natuurlijk niet verwacht toen ik me inschreef voor een wintermarathon, trainen in de avond bij 8 tot 11 graden :-)

Maar waar slaat die min 5 dan wel op? Op het aantal kilo’s dat ik sinds mijn laatste wedstrijd in oktober 2013 (de halve marathon in Eindhoven) kwijt ben geraakt. Niet dat ik er nou zoveel sneller van geworden ben maar mijn kleren zitten weer een stuk beter en de riem op de broek kan ook weer wat strakker, wel zo fijn. Ik ben nu weer op hetzelfde gewicht als tijdens de trainingen voor Londen in 2011. En dat voor iemand dat altijd honger heeft…
11948671164_449aaeb2f0
Dat laatste was overigens de belangrijkste reden om in oktober advies te vragen bij een diëtiste. Maar ik was ook benieuwd of ik wel een beetje gezond at. Ze gaf weliswaar een aantal ‘open deuren’ tips (minder snoepen, véél minder chips, gezondere tussendoortjes, meer fruit en zuivel én nog maar één bord avondeten * oei, dat is weinig *) maar dat ik overdag meer boterhammen mag eten was eigenlijk wel een eye opener. Het helpt ook om mijn hongergevoel te stillen en het resultaat mag er zijn al zeg ik het zelf.

Maar goed, niet alleen minder eten heeft effect gehad maar uiteraard heeft meer trainen ook een goede invloed. De calorieën die ik verlies met een ‘dertiger’ eet ik er onderweg echt niet bij. Wat ik dan eet tijdens een lange duurloop? Squeezy gelletjes (al ben ik daar niet meer zo’n fan van), mini marsjes (een echte traktatie onderweg), ‘groene’ Balisto’s of de ‘fruit jellybars‘ van Decathlon maar ik zweer bij de muesli repen van dat laatstgenoemde merk. Zowel de praliné- als de kokos uitvoering kan ik iedereen aanraden. Volgende week is het tijd om de gepofte rijst versie te testen. week statistiek
Wat betreft drinken heb ik de mierzoete sportdranken ingeruild voor ofwel bosvruchtenlimonadesiroop (AH merk, 0% suiker) aangelegd met water of de sportdrank (Isotonic Fresh) van Born. De citrusversie is niet zoet en drinkt lekker weg.

De afgelopen week viel het overigens wel mee met de calorieën die verbrand werden. Ik liep op maandag 10 kilometer in 62 minuten gevolgd door een rondje van 13 kilometer in 1:19 op woensdag in mijn uppie. Op zaterdag liep ik met Wendy 20 kilometer in iets meer dan twee uur. Eigenlijk moest die 13 er eentje van 16 zijn maar dit bleek gewoonweg niet in te passen tussen mijn werkafspraken. Maar goed, toch weer 43.38 kilometer dichter bij Genk, ik ben tevreden.

Weektotaal calorieën verbrand met hardlopen :-): 2626

Zo, en nu op naar de sportschool!

4 gedachtes over “Road2Genk : Min 5 (3)

Reacties zijn gesloten.