Gezien: Jacco Gardner @ Nieuwe Nor Heerlen – 13/12/2013


Normaal ben ik niet zo’n liefhebber van Nederlandse bandjes maar als ze in mijn stad spelen maak ik vaak een uitzondering. Zo ook gisteravond toen Jacco Gardner met zijn band neerstreek op het podium van de Nieuwe Nor. Een paar maanden geleden raakte ik getriggerd door het feit dat hij muziek maakt die zo uit de jaren 60 lijkt te komen inclusief psychedelische invloeden. Hoor ik daar de naam Syd Barret? Toen ik Jacco’s debuut cd Cabinet of Curiosities via Spotify luisterde moest ik helaas bekennen dat ik na 20 minuten afhaakte, ik hoorde geen verschil meer tussen het eerste en het laatste nummer en om eerlijk te zijn had ik dat gisteravond in de Nieuwe Nor. Het raakte me niet, er werd te veel gekletst (en zelfs ik maakte me daar uit verveling af en toe schuldig aan, sorry mensen) en toen Jacco een nummer aankondigde als zijnde een slaapliedje betrapte ik me bij het luisteren erop wat nu het verschil was met de rest van de set. Dat nummer bleek overigens wel het hoogtepunt van het optreden te zijn aangezien het einde lang uitgesponnen werd, er eindelijk wat tempo in een nummer kwam en de psychedelica invloeden welig tierde. Maar voor de rest vond ik het te braaf en voor mij veel te saai. Leuk als achtergrondmuziek maar voor een concert, niet mijn kopje thee helaas.

De afterparty met vrienden in het café van de Nieuwe Nor was overigens wel heel gezellig en het was ook weer heel tof om te zien dat de Nieuwe Nor zeer goed gevuld was op een vrijdagavond. Voor mij was het in ieder geval het laatste concert van 2013, binnenkort is het hier lijstjestijd!

